Consumer Knowledge of Organic Poultry Meat Foods. Survey Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15611/nit.2025.41.02

Keywords:

organic food, surveys, poultry meat

Abstract

Aim: This study aimed to determine the level of consumers’ knowledge of organic food from poultry meat. Methodology: A survey was conducted in 2024 among 100 respondents.

Results: The respondents showed an average level of knowledge about the benefits of organic poultry. When making purchasing decisions, they were not always guided by certificates or organic labels and more often took into account the brand of the product, the localness of the source, and the health and taste qualities of the meat. Concerns about quality, safety, and environmental sustainability still challenge producers and distributors. The respondents often obtained information about organic food from the Internet, personal experience, and recommendations from family and friends.

Implications and recommendations: Education and consumer awareness, therefore, play a key role in shaping preferences and purchasing decisions. There is a need for further educational and informational activities, both on the part of producers and distributors, as well as academic and social institutions, to support the development of the organic poultry meat market and meet consumers’ growing expectations.

Originality/value: It is the first time a survey has been concerned with poultry meat products, compared with literature surveys concerned with all organic foods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, F. A. A., & Hulánková, R. (2021). Comparison of Organic and Conventional Chicken Meat from the Consumer’s Perspective: Production Properties and Sensory Attributes. 39-45. https://www.researchgate.net/publication/348264990

Çapan, B., & Bağdatli, A. (2021). Investigation of Physicochemical, Microbiological and Sensorial Properties for Organic and Conventional Retail Chicken Meat. Food Science and Human Wellness, 10, 183-190. https://doi.org/10.1016/j.fshw.2021.02.007

Cichocka, I., & Krupa, J. (2016). Znajomość żywności ekologicznej wśród mieszkańców województwa podkarpackiego. Handel Wewnętrzny, 6(365), 32-46.

Cömert, M., Şayan, Y., Kırkpınar, F., Bayraktar, ÖH., & Mert, S. (2016). Comparison of Carcass Characteristics, Meat Quality, and Blood Parameters of Slow and Fast Grown Female Broiler Chickens Raised in Organic or Conventional Production Systems. Asian-Australasian Journal of Animal Sciences, 29(7), 987-97. https://doi.org/10.5713/ajas.15.0812

Didkowska, A., Orłowska, B., Jachnis, A., & Anusz, K. (2017). Wartość odżywcza ekologicznych produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego jako element bezpieczeństwa żywności. Życie Weterynaryjne, 92(3), 208-210.

Eyinade, G. A., Mushunje, A., & Yusuf, S. F. G. (2021). The Willingness to Consume Organic Food: A Review. Food and Agricultural Immunology, 32(1), 78-104. https://doi.org/10.1080/09540105.2021.1874885

Hermaniuk, T. (2018). Postawy i zachowania konsumentów na rynku ekologicznych produktów żywnościowych. Handel Wewnętrzny, 2(373), 189-199.

Iqbal, J., Yu, D., Zubair, M., Rasheed, M. I., Khizar, H. M. U., & Imran, M. (2021). Health Consciousness, Food Safety Concern, and Consumer Purchase Intentions toward Organic Food: The Role of Consumer Involvement and Ecological Motives. Sage Open, 11(2). https://doi.org/10.1177/21582440211015727

Kaczmarczyk S., (2011). Badania marketingowe – podstawy metodyczne. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kamboj, S., Matharu, M., & Gupta, M. (2023). Examining Consumer Purchase Intention towards Organic Food: An Empirical Study. Cleaner and Responsible Consumption, 9, 100121. https://doi.org/10.1016/j.clrc.2023.100121

Kuczuk, A. (2022). Rolnictwo przyjazne środowisku a bezpieczeństwo żywnościowe. Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego.

Litwinow, A. (2020). Ekologiczny chów zwierząt w świetle nowych przepisów prawnych. Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.

Łuczka-Bakuła, W. (2011). Decyzje zakupu na rynku żywności a świadomość i zachowania proekologiczne konsumentów. Handel Wewnętrzny, 3(332), 52-59.

Łukasiński, W., & Pastuła, A. (2018). Żywność ekologiczna w świadomości polskich konsumentów. Handel Wewnętrzny, 6(1), 394-403.

Miecznikowska-Jerzak, J. (2022). Stan i perspektywy rolnictwa ekologicznego w Polsce – ocena wyzwań i szans wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu w rolnictwie. Rocznik Integracji Europejskiej, 16, 265-283. https://doi.org/10.14746/RIE.2022.16.16

Nestorowicz, R. (2018). Asymetria wiedzy a rozwój rynku żywności ekologicznej w Polsce. Handel Wewnętrzny, 5(376), 212-224.

Oziembłowski, M., Lesiów, T., & Šabanagić, C. (2022). Metodologia testu chi-kwadrat na przykładzie badań ankietowych dotyczących europejskich serów regionalnych. Nauki Inżynierskie i Technologie, 1(38), 134-163.

Pawlewicz, A. (2020). Change of Price Premiums Trend for Organic Food Products: The Example of the Polish Egg Market. Agriculture, 10(2), 35. https://doi.org/10.3390/agriculture10020035

Pietraś E. (2018). Żywność ekologiczna. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej. https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/zywnosc-ekologiczna/

Regulation (EU) 2018/858 of the European Parliament and of the Council of 30 May 2018 on the approval and market surveillance of motor vehicles and their trailers, and of systems, components and separate technical units intended for such vehicles, amending Regulations (EC) No 715/2007 and (EC) No 595/2009 and repealing Directive 2007/46/EC. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32018R0858

Słowińska, M. (2019). Wykorzystanie testu chi-kwadrat w badaniach preferencji żywieniowych konsumentów. Nauki Inżynierskie i Technologie, 1(32), 24-38.

Średnicka-Tober, D., Barański, M., Seal, Ch., Sanderson, R., Benbrook, Ch., Steinshamn, H., Gromadzka-Ostrowska, J., Rembiałkowska, E., Skwarło-Sońta, K., Eyre, M., Cozzi, G., Krogh Larsen, M., Jordon, T., Niggli, U., Sakowski, T., Calder, Ph. C., Budrge, G. C., Sotiraki, S., Stefanakis, A., Yolcu, H., Stergiadis, S., Chatzidimitriou, E., Butler, G., Stewart, G., & Leifert, C. (2016). Composition Differences between Organic and Conventional Meat: A Systematic Literature Review and Meta-Analysis. British Journal of Nutrition, 115(6), 994-1011. https://doi.org/10.1017/S0007114515005073

Ustawa z dnia 23 czerwca 2022 r. o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologiczne. Dz.U.2023.1235 t.j. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/rolnictwo-ekologiczne-i-produkcja-ekologiczna-19254234

Witek, L. (2018). Ceny produktów ekologicznych a zachowania konsumentów. Handel Wewnętrzny, 3(374), 406-414.

Zalega J., & Szostak-Węgierek D. (2013). Żywienie w profilaktyce nowotworów. Część III. Diety o właściwościach przeciwnowotworowych. Problemy Higieny i Epidemiologii, 94(1), 59-70.

Downloads

Published

2025-10-08

Issue

Section

Articles

Categories