Wiedza konsumentów dotycząca żywności ekologicznej z mięsa drobiowego. Badania sondażowe
DOI:
https://doi.org/10.15611/nit.2025.41.02Słowa kluczowe:
żywność ekologiczna, badania ankietowe, mięso drobioweAbstrakt
Cel: Celem pracy było poznanie wiedzy konsumentów dotyczącej żywności ekologicznej z mięsa drobiowego.
Metodyka: Badania ankietowe przeprowadzono w 2024 roku wśród 100 respondentów.
Wyniki: Ankietowani wykazali średni poziom wiedzy na temat korzyści wynikających z ekologicznej hodowli drobiu. Podczas podejmowania decyzji zakupowych nie zawsze kierowali się certyfikatami czy oznakowaniami ekologicznymi, a częściej brali pod uwagę markę produktu, lokalność źródła oraz walory zdrowotne i smakowe mięsa. Obawy dotyczące jakości, bezpieczeństwa oraz zrównoważonego wpływu na środowisko nadal istnieją i stanowią wyzwanie dla producentów i dystrybutorów. Informacje o żywności ekologicznej respondenci najczęściej pozyskiwali z Internetu, doświadczeń osobistych, rekomendacji od rodziny i znajomych.
Implikacje i rekomendacje: Edukacja i świadomość konsumencka odgrywają zatem kluczową rolę w kształtowaniu preferencji i decyzji zakupowych. Istnieje potrzeba dalszych działań edukacyjnych i informacyjnych zarówno ze strony producentów i dystrybutorów, jak i instytucji edukacyjnych i społecznych, aby wspierać rozwój rynku mięsa drobiowego ekologicznego i zaspokoić rosnące oczekiwania konsumentów.
Oryginalność/wartość: Po raz pierwszy przeprowadzono badanie ankietowe dotyczące produktów z mięsa drobiowego w przeciwieństwie do badań literaturowych uwzględniających wszystkie produkty ekologiczne.
Pobrania
Bibliografia
Abdullah, F. A. A., & Hulánková, R. (2021). Comparison of Organic and Conventional Chicken Meat from the Consumer’s Perspective: Production Properties and Sensory Attributes. 39-45. https://www.researchgate.net/publication/348264990
Çapan, B., & Bağdatli, A. (2021). Investigation of Physicochemical, Microbiological and Sensorial Properties for Organic and Conventional Retail Chicken Meat. Food Science and Human Wellness, 10, 183-190. https://doi.org/10.1016/j.fshw.2021.02.007
Cichocka, I., & Krupa, J. (2016). Znajomość żywności ekologicznej wśród mieszkańców województwa podkarpackiego. Handel Wewnętrzny, 6(365), 32-46.
Cömert, M., Şayan, Y., Kırkpınar, F., Bayraktar, ÖH., & Mert, S. (2016). Comparison of Carcass Characteristics, Meat Quality, and Blood Parameters of Slow and Fast Grown Female Broiler Chickens Raised in Organic or Conventional Production Systems. Asian-Australasian Journal of Animal Sciences, 29(7), 987-97. https://doi.org/10.5713/ajas.15.0812
Didkowska, A., Orłowska, B., Jachnis, A., & Anusz, K. (2017). Wartość odżywcza ekologicznych produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego jako element bezpieczeństwa żywności. Życie Weterynaryjne, 92(3), 208-210.
Eyinade, G. A., Mushunje, A., & Yusuf, S. F. G. (2021). The Willingness to Consume Organic Food: A Review. Food and Agricultural Immunology, 32(1), 78-104. https://doi.org/10.1080/09540105.2021.1874885
Hermaniuk, T. (2018). Postawy i zachowania konsumentów na rynku ekologicznych produktów żywnościowych. Handel Wewnętrzny, 2(373), 189-199.
Iqbal, J., Yu, D., Zubair, M., Rasheed, M. I., Khizar, H. M. U., & Imran, M. (2021). Health Consciousness, Food Safety Concern, and Consumer Purchase Intentions toward Organic Food: The Role of Consumer Involvement and Ecological Motives. Sage Open, 11(2). https://doi.org/10.1177/21582440211015727
Kaczmarczyk S., (2011). Badania marketingowe – podstawy metodyczne. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kamboj, S., Matharu, M., & Gupta, M. (2023). Examining Consumer Purchase Intention towards Organic Food: An Empirical Study. Cleaner and Responsible Consumption, 9, 100121. https://doi.org/10.1016/j.clrc.2023.100121
Kuczuk, A. (2022). Rolnictwo przyjazne środowisku a bezpieczeństwo żywnościowe. Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego.
Litwinow, A. (2020). Ekologiczny chów zwierząt w świetle nowych przepisów prawnych. Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.
Łuczka-Bakuła, W. (2011). Decyzje zakupu na rynku żywności a świadomość i zachowania proekologiczne konsumentów. Handel Wewnętrzny, 3(332), 52-59.
Łukasiński, W., & Pastuła, A. (2018). Żywność ekologiczna w świadomości polskich konsumentów. Handel Wewnętrzny, 6(1), 394-403.
Miecznikowska-Jerzak, J. (2022). Stan i perspektywy rolnictwa ekologicznego w Polsce – ocena wyzwań i szans wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu w rolnictwie. Rocznik Integracji Europejskiej, 16, 265-283. https://doi.org/10.14746/RIE.2022.16.16
Nestorowicz, R. (2018). Asymetria wiedzy a rozwój rynku żywności ekologicznej w Polsce. Handel Wewnętrzny, 5(376), 212-224.
Oziembłowski, M., Lesiów, T., & Šabanagić, C. (2022). Metodologia testu chi-kwadrat na przykładzie badań ankietowych dotyczących europejskich serów regionalnych. Nauki Inżynierskie i Technologie, 1(38), 134-163.
Pawlewicz, A. (2020). Change of Price Premiums Trend for Organic Food Products: The Example of the Polish Egg Market. Agriculture, 10(2), 35. https://doi.org/10.3390/agriculture10020035
Pietraś E. (2018). Żywność ekologiczna. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej. https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/zywnosc-ekologiczna/
Regulation (EU) 2018/858 of the European Parliament and of the Council of 30 May 2018 on the approval and market surveillance of motor vehicles and their trailers, and of systems, components and separate technical units intended for such vehicles, amending Regulations (EC) No 715/2007 and (EC) No 595/2009 and repealing Directive 2007/46/EC. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32018R0858
Słowińska, M. (2019). Wykorzystanie testu chi-kwadrat w badaniach preferencji żywieniowych konsumentów. Nauki Inżynierskie i Technologie, 1(32), 24-38.
Średnicka-Tober, D., Barański, M., Seal, Ch., Sanderson, R., Benbrook, Ch., Steinshamn, H., Gromadzka-Ostrowska, J., Rembiałkowska, E., Skwarło-Sońta, K., Eyre, M., Cozzi, G., Krogh Larsen, M., Jordon, T., Niggli, U., Sakowski, T., Calder, Ph. C., Budrge, G. C., Sotiraki, S., Stefanakis, A., Yolcu, H., Stergiadis, S., Chatzidimitriou, E., Butler, G., Stewart, G., & Leifert, C. (2016). Composition Differences between Organic and Conventional Meat: A Systematic Literature Review and Meta-Analysis. British Journal of Nutrition, 115(6), 994-1011. https://doi.org/10.1017/S0007114515005073
Ustawa z dnia 23 czerwca 2022 r. o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologiczne. Dz.U.2023.1235 t.j. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/rolnictwo-ekologiczne-i-produkcja-ekologiczna-19254234
Witek, L. (2018). Ceny produktów ekologicznych a zachowania konsumentów. Handel Wewnętrzny, 3(374), 406-414.
Zalega J., & Szostak-Węgierek D. (2013). Żywienie w profilaktyce nowotworów. Część III. Diety o właściwościach przeciwnowotworowych. Problemy Higieny i Epidemiologii, 94(1), 59-70.
Pobrania
Opublikowane
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Monika Kęsiak, Tomasz Lesiów

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.