Analiza instrumentów marketingu mix stosowanych we współczesnym mikroprzedsiębiorstwie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15611/nit.2024.40.10

Słowa kluczowe:

marketing mix , mikroprzedsiębiorstwo, architektura ogrodowa

Abstrakt

Cel: Celem artykułu jest ocena zakresu wykorzystania narzędzi marketingu mix przez mikroprzedsiębiorstwo, czyli przedsiębiorstwo o niewielkiej skali działalności.

Metodyka: Do przygotowania opracowania wykorzystano metody badawcze typu desk research: metodę opisową, analizę SWOT, analizę porównawczą oraz wywiad swobodny i obserwacje. W pracy przedstawiono autorską analizę marketingu mix, z omówieniem specyfiki instrumentów marketingu mix wykorzystywanych przez badane mikroprzedsiębiorstwo produkcyjno-usługowe.

Wyniki: Badania wykazały, że w zarządzaniu mikroprzedsiębiorstwem wykorzystuje się narzędzia marketingu mix w zakresie typowym dla najmniejszych firm prowadzących działalność w branży architektury ogrodowej. Po zidentyfikowaniu mocnych i słabych stron analizowanego przedsiębiorstwa oraz szans i zagrożeń występujących w jego otoczeniu (analiza SWOT) należy stwierdzić, że omawiany w pracy podmiot gospodarczy będący mikroprzedsiębiorstwem ma więcej słabych stron niż mocnych, nawet w sytuacji, gdy warunki zewnętrzne sprzyjają rozwojowi tej jednostki gospodarczej.

Implikacje i rekomendacje: Uwzględniając wyniki przeprowadzonych badań, można rekomendować, żeby zarządzając mikroprzedsiębiorstwem, skoncentrować się przede wszystkim na zwiększaniu wpływów środków finansowych, zmniejszeniu kosztów działalności, zwiększeniu dostępności towarów handlowych, unowocześnieniu asortymentu oferowanych produktów, podniesieniu efektywności produkcji, tworzeniu strategicznych partnerstw oraz zachowaniu wysokiej pozycji na rynku na tle innych konkurentów.

Oryginalność/wartość: Przeprowadzono autorski przegląd literatury przedmiotu w celu zaprezentowania różnych podejść do rozumienia koncepcji marketingu mix. Uzupełniono aktualną wiedzę na temat zastosowania instrumentów marketingu mix przez małe przedsiębiorstwo, posiłkując się określonym studium przypadku.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Armstrong, G., Opresnik, M. O. i Kotler, P. (2009). Marketing an Introduction. Prentice Hall.

Aurinaya, A. R. i Chasanah, A. N. (2023). The Effect of 5P Marketing Elements During the COVID-19 Pandemic on Consumer Purchase Decisions at the UKM Gallery Central Java Jenderalahmadyani Airport Semarang. Economic and Business Management International Journal, 3(5), 240.

Baines, P., Fill, C. i Rosengren, S. (2017). Marketing (wyd. 4). Oxford University Press.

Bręgiel, E., Wicenta, K. i Majchrzak, J. (2020). Marketingowe ujęcie działalności e-commerce na rynku usług logistycznych. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej w Poznaniu. Organizacja i Zarządzanie, 82, 26.

Chunling, L. (2020). Analysis on the Marketing Strategy of Fast Fashion Brand Zara Based on 4c Theory. W: International Conference on Economics, Management Engineering and Education Technology, 4, 455.

Cyrson, E. F. (1994). Promocja a marketing mix. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2, 37.

Dereń, A. M. i Skonieczny, J. (2018). Marketing Intellectual Property. Маркетинг і цифрові технології, 2(2), 27.

Doyle, P. (2002). Managing the Marketing Mix. W: M. J. Baker (red.), The Marketing Book (wyd. 5). Butterworth Heinemann.

Dussel, M. (2009). Marketing w praktyce. Wydawnictwo BC.edu.

Fouzia, F. Y. (2019). Origines, Evolutions et Alternatives du Marketing mix. Revue des études humaines et sociales – A / Sciences économiques et droit, 1(11), 14.

Garbarski, L., Rutkowski, I. i Wrzosek, W. (2001). Marketing. PWE.

Gębarowski, M. (2007). Nowoczesne formy promocji. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej w Rzeszowie.

Gierszewska, G. i Romanowska, M. (2017). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. PWE.

Gilaninia, S., Taleghani, M. i Aziz, N. (2013). Marketing Mix and Consumer Behavior (Kuwait Chapter). Arabian Journal of Business and Mana-gement Review, 12(2), 56.

Gurel, E. i Tat, M. (2017). SWOT Analysis: A Theoretical Review. Journal of International Social Research, 10(51), 994-1006.

Hładki, M. (2012). Marketing mix kancelarii prawniczych w Polsce. Zeszyty Naukowe ZPSB. Firma i Rynek, 2(43), 86.

Išoraitė, M. (2016). Marketing Mix Theoretical Aspects. International Journal of Research – GRANTHAALAYAH, 6(4), 25-37.

Ivy, J. (2008). A New Higher Education Marketing Mix: The 7Ps for MBA Marketing. International Journal of Educational Management, 4(22), 289.

Khan, M. T. (2014). The Concept of 'Marketing Mix' and its Elements (A Conceptual Review Paper). International Journal of Information, Business and Management, 2(6), 96.

Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wydawnictwo Gebethner & S-ka.

Kotler, P. (2000). Marketing Management (millenium edition). Prentice-Hall.

Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J. i Wong, V. (2002). Marketing. Podręcznik europejski. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kotler, P., Brown, L. i Armstrong, T. G. (2013). Marketing (wyd. 9). Pearson Education Australia.

Kubicka, D. (2007). Dystrybucja, W: M. Dołhasz i H. Baszak-Jaroń (red.), Podstawy marketingu – materiały dydaktyczne. Pobrano 20 lutego 2025 z https://docplayer.pl/193384651.

Lipińska, H., Kępkowicz, A. i Wańkowicz, W. (2014). Zmiany wiejskiego stylu ogrodów na Lubelszczyźnie. Architektura Krajobrazu, 1(42), s. 86-101.

Lotko, A. (2009). Wybrane modyfikacje mieszanki marketingowej w marketingu relacyjnym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego w Szczecinie. Ekonomiczne Problemy Usług, 41, 80.

Lundén, B. i Svensson, U. (2014). Marketing dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wydawnictwo BL Info Polska.

Marcinkiewicz, C. (2011). Nowoczesna koncepcja komunikacji marketingowej jako dialog przedsiębiorstwa z otoczeniem. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata tes Oikonomias, 5, 103-116.

Molenda, M. i Kruhlaya, M. (2018). Personel jako najważniejszy element marketingu mix w przedsiębiorstwie turystycznym. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 43, 324-325.

Novendy, Y. i Sukardi, K. D. (2017). Effect of Marketing Mix (7P) on Decision of Consumer Selection in NY Dental Clinic of Surabaya City. The Fourth International Conference on Entrepreneurship.

Ober, J. (2016). Employer branding – strategia sukcesu organizacji w nowoczesnej gospodarce. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 95, 345-356.

Pańczyk, M. (2015). Marketing w działalności agencji reklamowej. Wydawnictwo eMPI2.

Pawlicz, A., Szostak, D. i Szpon, J. (2014). E-marketing w nowoczesnej firmie. Wyższa Szkoła Integracji Europejskiej w Szczecinie.

Pieloch-Babiarz, A. i Sajnóg, A. (2016). Podstawy analizy fundamentalnej. Podejście strategiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego w Łodzi.

Pomykalski, A. (2012). Zarządzanie i planowanie marketingowe. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przedworska, K. (2023). Ewolucja koncepcji marketingu mix. W: M. Lisiński i J. Dzieńdziora (red.), Kierunki rozwoju teorii i praktyki zarządzania w kontekście badań młodych naukowców. Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB.

Rad, H. S., Akbar, Z., Ghorabi, M. i Motevaselian, M. (2014). The Role of Brand and Advertising in Marketing Mix (A Review of Marketing Mix). Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 7(6), 115.

Ratajczyk, P. (2009). Produkt jako nośnik wartości. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego w Szczecinie. Ekonomiczne Problemy Usług, 42, 271-278.

Rogoziński, K. (2012). Definicja usługi i to, co poniżej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego w Szczecinie. Ekonomiczne Problemy Usług, 95, 11-24.

Rosa, G. (2016). Marketing w XXI wieku. W: G. Rosa, J. Perenc i I. Ostrowska (red.), Marketing przyszłości od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego, Wydawnictwo C.H. Beck.

Silk, A. J. (2006). What is Marketing? Harvard Business Review Press.

Singh, M. (2012). Marketing Mix of 4P’S for Competitive Advantage. IOSR Journal of Business and Management (IOSRJBM), 6(3), 40.

Szałata, Ł. i Zwoździak, J. (2011). Analiza SWOT jako podstawowe narzędzie w zarządzaniu środowiskiem. Rocznik Ochrony Środowiska, 13(2), 1105-1113.

Szromnik, A. (2017). Kompozycja price-mix w marketingowych strategiach rozwoju miast i regionów – cz. 1. Marketing i Rynek, (5), 2-9.

Sztucki, T. (1995). Promocja. Sztuka pozyskiwania nabywców. Agencja Wydawnicza Placet.

Thabit, T. H. i Raewf, M. B. (2018). The Evaluation of Marketing Mix Elements: A Case Study. International Journal of Social Sciences and Educational Studies, 4(4), 103.

Tobera, M. (2004). Marketing mix 4p na polskim rynku książki. Z Badań nad Polskimi Księgozbiorami Historycznymi, 164 (tom specjalny).

Trojanowski, T. (2012). Strategia marketingu MIX usług turystycznych. Logistyka, 3, 2320.

Urban, S., Kowalska, A., Olszańska, A. i Szymańska, J. (2017). Zarządzanie produktem. Problemy teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Vynogradova, O. i Drokina, N. (2020). The Structure of an Integrated Internet Marketing Complex, Based on the Marketing-Mix Concept. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 3(19), 117-118.

Wojciechowska, M. (2007). Marketing biblioteczny: rozważania, dyskusje, konteksty. Wydawnictwo Ateneum – Szkoła Wyższa.

Ziółkowska, M. (2017). Czynniki motywujące i działania podejmowane w obszarze marketingu. W: Odpowiedzialne zarządzanie w małych i średnich przedsiębiorstwach. Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Zollondz, H. D. (2008). Marketing mix. Podstawowe zasady marketingu. Wydawnictwo BC Edukacja.

Zrobek, J. (2003). Kształtowanie cen produktów w działaniach marketingowych przedsiębiorstw. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 168, 47-56.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-26

Numer

Dział

Artykuły