Nowy wariant serka wiejskiego − wykorzystanie metody design thinking

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15611/nit.2024.40.05

Słowa kluczowe:

projektowanie żywności, design thinking, serek wiejski

Abstrakt

Cel: Na dzisiejszym dynamicznie rozwijającym się rynku żywności producenci stają przed licznymi wyzwaniami. W sektorze wyrobów mlecznych rośnie zainteresowanie innowacyjnymi produktami, które mogą zainteresować i przyciągnąć konsumentów. Celem artykułu było opracowanie nowego wariantu serka wiejskiego z wykorzystaniem metody design thinking.

Metodyka: W zastosowanej metodzie kładzie się nacisk na umieszczenie konsumenta w centrum procesu projektowania i uwzględnienie jego potrzeb i preferencji. Prawidłowa implementacja tej metody obejmuje kilka etapów: zrozumienie potrzeb konsumenta, identyfikację problemów, generowanie pomysłów, prototypowanie i testowanie.

Wyniki: W wyniku przeprowadzonych badań określono grupę docelową oraz zaprojektowano nowy produkt, a mianowicie serek wiejski z dodatkiem musu z dyni z nutą cynamonu. Produkt został pozytywnie oceniony podczas oceny organoleptycznej i uznany za innowacyjny.

Implikacje i rekomendacje: Na podstawie przedstawionych wyników badań można wnioskować, że prace nad innowacyjnymi produktami spożywczymi powinny być nadal prowadzone, zarówno pod kątem wykorzystania powszechnie znanych, jak i zupełnie nowych odmian surowców roślinnych o wysokich walorach bioaktywnych i sensorycznych.

Oryginalność/wartość: Zaproponowany w niniejszej pracy produkt stanowi nowość wśród dostępnego na rynku asortymentu. Zastosowanie metody design thinking do opracowania serka wiejskiego z dodatkiem warzywa jako słodki dodatek jest pierwszą tego typu próbą.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Antoshchenkova, V., & Kravchenko, Y. A. (2022). Current Trends in Milk Production and Consumption in the World in the Conditions of Globalization. Economic Analysis, 32(2), 7-14. https://doi.org/10.35774/econa2022.02.007

Castanho, A., Brites, C., Oliveira, J. C., & Cunha, L. M. (2024). Food Design Thinking: A Systematic Review from an Evolutionary Perspective. Foods, 13(15), 2446. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/foods13152446

Drake, S. L., Lopetcharat, K., & Drake, M. A. (2009). Comparison of Two Methods to Explore Consumer Preferences for Cottage Cheese. J Dairy Sci, 92, 5883-5897. https://doi.org/10.3168/jds.2009-2389

de Paula, D., Cormican, K., & Dobrigkeit, F. (2022). From Acquaintances to Partners in Innovation: An Analysis of 20 Years of Design Thinking's Contribution to New Product Development. IEEE Transactions on Engineering Management, 69, 1664-1677.

European Commission. (2024, October). Short-Term Outlook for EU Agricultural Markets in 2024.

Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). (2023). Food Outlook Biannual Report on Global Food Markets November 2023 – Milk and Milk Products.

Gadzała, K., & Lesiów, T. (2019). Wybrane aktualne trendy żywieniowe. Praca przeglądowa. Engineering Sciences And Technologies, 2(33), 9-25. https://doi.org/10.15611/nit.2019.2.01

Główny Urząd Statystyczny (GUS). (2024). Dostawy na rynek krajowy oraz spożycie niektórych artykułów konsumpcyjnych na 1 mieszkańca w 2023 r.

Mickiewicz, B., & Volkava, K. (2022). Global Consumer Trends for Sustainable Milk and Dairy Production. VUZF Review, 7(2), 183-192. https://doi.org/10.38188/2534-9228.22.2.19

Olsen, N. V. (2015). Design Thinking and Food Innovation. Trends Food Science and Technology, 41(2), 182-187. https://doi.org/10.1016/j.tifs.2014.10.001

Polski Komitet Normalizacyjny. (2023). PN–EN ISO 8586:2023–10. Analiza sensoryczna — Wybór i szkolenie oceniających sensorycznie.

The District Dairy Cooperative in Piątnica. (2024, November 10).

Tkaczewska, J., Kulawik, P., Morawska-Tota, M., Zając, M., Guzik,P., Tota, Ł., Pajak, P., Duliński, R., Florkiewicz, A.& Migdał, W. (2021). Protocol for Designing New Functional Food with the Addition of Food Industry By-Products, Using Design Thinking Techniques—A Case Study of a Snack with Antioxidant Properties for Physically Active People. Foods, 10, 694.

Von Thienen, J., Meinel, C., & Nicolai, C. (2014). How Design Thinking Tools Help To Solve Wicked Problems. In L. Leifer, H. Plattner, & C. Meinel (Eds.), Design Thinking Research: Building Innovation Eco-Systems (pp. 97-102). Springer International Publishing.

Opublikowane

2025-06-26

Numer

Dział

Artykuły

Kategorie