Metodologia testu chi-kwadrat na przykładzie badań ankietowych dotyczących europejskich serów regionalnych

Autor

  • Maciej Oziembłowski ✉️ Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
    author@example.org
  • Tomasz Lesiów Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Cornelia Šabanagić Affiliation not provided

Abstrakt

Celem badań było praktyczne wskazanie metodologii testu niezależności chi- -kwadrat z wykorzystaniem pakietu programu Statistica na przykładzie wyników ankiety dotyczącej europejskich serów regionalnych. Otrzymano trzy grupy danych: 10 zmiennych jakościowych (kategoryzujących), 4 zmienne jako wielokrotne odpowiedzi, 46 zmiennych jako wielokrotne dychotomie - łącznie 60 zmiennych. Każdej odpowiedzi ankietowej przyporządkowano 4 wyróżniki opisujące respondenta, tj. płeć, wiek, wykształcenie oraz jego miejsce zamieszkania. Przeprowadzono analizę testu chi-kwadrat Pearsona oraz chi-kwadrat największej wiarygodności (NW), łącznie 240 podwójnych testów, oraz obliczono nieparametryczne korelacje rang Spearmana pomiędzy wybranymi zmiennymi. Na podstawie uzyskanych wyników udowodniono istnienie 25 statystycznie istotnych zależności pomiędzy analizowanymi zmiennymi a jednym z czterech wyróżników metryczki respondentów. Analiza korelacji rang Spearmana pomiędzy wybranymi zmiennymi wykazała co najwyżej umiarkowaną korelację pomiędzy kilkoma parami zmiennych. Uzyskane wyniki potwierdziły przydatność testu niezależności chi-kwadrat oraz analizy korelacji rang Spearmana w badaniach ankietowych.(abstrakt oryginalny)

Pobrania

Opublikowane

2022-01-30

Numer

Dział

Artykuły