Produkty wegańskie – charakterystyka rynku i perspektywy rozwoju

Autor

Słowa kluczowe:

rynek, weganizm, substytuty mięsa, substytuty mleka

Abstrakt

Cel: Celem artykułu było przedstawienie wybranych produktów wegańskich; charakterystyka tego rynku oraz perspektywy rozwoju na polskim rynku.

Metodyka: Przeprowadzono przegląd wybranych produktów wegańskich dostępnych na polskim rynku spożywczym. Przeanalizowano asortyment substytutów produktów mięsnych i wędlin oraz mleka. Dostępność produktów wegańskich oceniono na podstawie wybranych pięciu sklepów detalicznych, pięciu sieci najbardziej popularnych hipermarketów, pięciu supermarketów na terenie Warszawy oraz czterech sklepów internetowych. Przeglądem objęto również lokale gastronomiczne posiadające ofertę wegańską, takie jak kawiarnie czy restauracje typu fast food. Badania prowadzono od września do listopada 2023 roku.

Wyniki: Wegański rynek substytutów mięsnych oraz napojów roślinnych prężnie się rozwija, próbując sprostać oczekiwaniom konsumentów oraz odpowiedzieć na ich potrzeby żywieniowe. Konsumenci mają coraz większą możliwość wyboru, a produkty wegańskie można kupić już nie tylko w specjalistycznych sklepach, ale także w supermarketach, sklepach osiedlowych czy dyskontach.

Implikacje i rekomendacje: Kontynuacja i rozszerzenie badań o badania konsumenckie umożliwi określenie nowych kierunków rozwoju i oczekiwań konsumentów.

Oryginalność/wartość: Dokonano aktualnego przeglądu substytutów mięsnych oraz mleka na rynku polskim, którego brakowało w dotychczasowej literaturze. Uzupełniono aktualną wiedzę na temat dostępnych produktów wegańskich.

Pobrania

Opublikowane

2024-05-15

Numer

Dział

Artykuły

Kategorie