Metody pomiaru sukcesu w polskich start-upach

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15611/

Słowa kluczowe:

start-up, sukces, przedsiębiorczość

Abstrakt

Cel: Celem artykułu jest identyfikacja możliwych metod pomiaru sukcesu start-upów oraz ich klasyfikacja. Inne cele to zbadanie, jakie sytuacje wskazują na sukces lub porażkę wybranych polskich start-upów oraz w jaki sposób mierzony jest sukces.

Metodologia: Aby osiągnąć zamierzony cel, dokonano analizy literatury przedmiotu oraz przeprowadzono badania empiryczne. Przeprowadzono badanie wśród start-upów w Polsce.

Wyniki: Pierwszą metodą oceny sukcesu start-upu jest ocena finansowa, która polega na mierzeniu sukcesu na podstawie takich czynników, jak rentowność, wzrost i cele finansowe. Druga metoda koncentruje się na pozafinansowych wskaźnikach sukcesu startupu, które obejmują takie aspekty, jak reputacja, networking, satysfakcja osobista i klienta oraz pozycja konkurencyjna. Wskaźnikiem pośrednim mieszczącym się pomiędzy tymi dwiema kategoriami jest zdolność startupu do przetrwania na rynku. Okazało się, że o największym sukcesie start-upów w Polsce decyduje przetrwanie firmy na rynku.

Implikacje i rekomendacje: Można porównać postrzeganie sukcesu start-upów w wybranych regionach świata i zbadać, w jaki sposób mierzą one osiągnięcia swoich przedsiębiorstw.

Oryginalność/wartość: Publikacja stanowi ważny wkład w literaturę przedmiotu, gdyż jak dotąd nie zostały kompleksowo zbadane metody pomiaru sukcesu w polskich start-upach.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Caliendo, M., Künn, S., & Weissenberger, M. (2020). Catching Up or Lagging Behind? The Long-Term Business and Innovation Potential of Subsidized Start-ups out of Unemployment. Research Policy, 49(10). https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.104053

Cambridge Dictionary (n.d.). Success. In Cambridge Dictionary. Retrieved from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/success

Chakravarthy, B., & Doz, Y. (1992). Strategy Process Research: Focusing on Corporate Self-Renewal. Strategic Management Journal, 13(S-1), 5-14. https://doi.org/10.1002/smj.4250131003

Chaves-Maza, M., & Fedriani, E. (2022). Defining Entrepreneurial Success to Improve Guidance Services: A Study with a Comprehensive Database from Andalusia. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11. https://doi.org/10.1186/s13731022-00213-8

Diaz-Santamaria, C., & Bulchand-Gidmual, J. (2021). Econometric Estimation of the Factors That Influence Startup Success. Sustainability, 13(4). https://doi.org/10.3390/su13042242

European Startup Network. (2021). https://europeanstartupnetwork.eu/

Kałowski, A., & Wysocki, J. (Eds.) (2017). Start-up a uwarunkowania sukcesu wymiar teoretyczno-praktyczny. Oficyna Wydawnicza SGH. https://cor.sgh.waw.pl/bitstream/handle/20.500.12182/904/Startup_a_uwarunkowania_sukcesu_Jacek_Wysocki.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Kee, D., & Rahman N. (2020). How to Measure Start-Up Success? A Systematic Review from a Multidimensional Perspective. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3638863

Kwiecień, A. (2018). Kategoria Sukcesu i jej determinanty w wybranych polskich przedsiębiorstwach. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 359, 175-191

Maehr L. M., Sjogren D. D., (1971). Atkinson’s Theory of Achievement Motivation: First Step Toward a Theory of Academic Motivation? Review of Educational Research, 41(2). https://doi.org/10.2307/1169490

Majewska-Opiełka, I. (2007). Sukces firmy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Morris, M., Schindenhutte, M., & Allen, J. (2005). The Entrepreneur’s Business Model: Toward a Unified Perspective. Journal of Business Research, 58(6). https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.11.001

Mukul, K., Pandey, N., & Saini, G. (2021). Does Social Capital Provide Marketing Benefits for Startup Business? An Emerging Economy Perspective. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 34(9). https://doi.org/10.1108/APJML-02-20210142

Nagy, B., & Kacmar, K. (2013). Increasing Customer Satisfaction in the New Venture Context. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 15(2). https://doi.org/10.1108/JRME-11-2012-0029

Pletnev, D., & Barkhatov, V. (2016). Business Success of Small and Medium-Sized Enterprises in Russia and Social Responsibility of Managers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 221. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.105

Scapens, R. (1978). A Neoclassical Measure of Profit. The Accounting Review, 53(2). https://doi.org/10.1111/j.14685957.1983.tb00441.x

Stucki, T. (2013). Success of Start-up Firms: The Role of Financial Constraints. Industrial and Corporate Change, 23(1). https://doi.org/10.1093/icc/dtt008

Weber, A., & Zulehner, C. (2010). Female Hires and the Success of Start-up Firms. The American Economic Review, 100(2). https://doi.org/10.1257/aer.100.2.358

Weber, P. C., & Geneste, L. (2014). Exploring Gender-Related Perceptions of SME Success. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 6(1). https://doi.org/10.1108/IJGE-04-2013-0038

Zwilling, M. (2014). Baby Boomers, Who Are More Successful as Entrepreneurs, Are Great Startup Assets. https://www.entrepreneur.com/leadership/baby-boomers-who-are-more-successful-as-entrepreneurs-are/238742

Opublikowane

2025-08-01