AI w edukacji architektonicznej – analiza znajomości; popularności i zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji wśród studentów
DOI:
https://doi.org/10.15611/br.2025.1.01Słowa kluczowe:
projektowanie architektoniczne, narzędzia AI, sztuczna inteligencja, edukacja architektoniczna, AI w architekturzeAbstrakt
Cel: Celem artykułu jest analiza znajomości, popularności oraz zakresu zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji (AI) wśród studentów kierunków architektonicznych i gospodarki przestrzennej. Badanie ma na celu określenie roli AI w procesie kształcenia oraz identyfikację czynników wpływających na stopień jej wykorzystania w środowisku akademickim.
Metodyka: Badanie przeprowadzono w formie pilotażowej ankiety online skierowanej do studentów Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Wykorzystano podejście ilościowe wzbogacone o elementy jakościowe, umożliwiające analizę zarówno danych liczbowych, jak i indywidualnych opinii respondentów.
Wyniki: Uzyskane wyniki wskazują, że mimo relatywnie niskiej samooceny poziomu znajomości AI narzędzia te są powszechnie rozpoznawane przez studentów. Większość respondentów czerpie wiedzę na temat AI z nieformalnych źródeł, takich jak media społecznościowe i samodzielna nauka, a ich wykorzystanie w edukacji akademickiej i procesie projektowym pozostaje ograniczone. Kluczowe bariery to brak wiedzy, skomplikowana obsługa oraz ograniczony dostęp do specjalistycznego oprogramowania.
Implikacje i rekomendacje: Wyniki badania wskazują na potrzebę integracji AI z programem nauczania oraz wdrożenia dedykowanych zajęć rozwijających kompetencje cyfrowe studentów. Rekomen-dowane jest także dostosowanie narzędzi AI do potrzeb edukacyjnych oraz promowanie inter-dyscyplinarnego podejścia do ich nauczania.
Oryginalność/wartość:Artykuł koncentruje się na integracji AI w edukacji architektonicznej z punktu widzenia użytkowników – studentów kierunków architektonicznych i gospodarki przestrzennej. W przeciwieństwie do dotychczasowych analiz skupiających się głównie na aspektach technologicznych i praktycznych zastosowaniach narzędzi AI w projektowaniu badanie identyfikuje kluczowe bariery ograniczające jej szersze wykorzystanie w środowisku akademickim. Dodatkowo uwzględnia kwestie komfortu użytkowników oraz ich potencjalnych obaw związanych z wpływem AI na kreatywność i przyszłe kompetencje zawodowe. Pilotażowy charakter badania pozwala na wstępne rozpoznanie tych problemów oraz wskazuje kierunki dalszych badań nad skuteczną integracją AI w edukacji architektonicznej.
Pobrania
Bibliografia
Adamiczka, B. (2022). Proces twórczego rozwiązywania problemów jako strategia projektowania formy architektonicznej w kontekście zjawiska percepcji. Rozprawa doktorska. Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury.
Almaz, A., El-Agouz, E., Abdelfatah, M. i Raafat, I. (2024). The Future Role of Artificial Intelligence (AI) Design's Integration into Architectural and Interior Design Education is to Improve Efficiency, Sustainability, and Creativity. Civil Engineering and Architecture, 12(3), 1749-1772. https://doi.org/10.13189/cea.2024.120336
Brandl, R. i Ellis C., (2024, 29 maja). ChatGPT Statistics and User Numbers 2024 – OpenAI Chatbot. Tooltester (blog). Pobrano 15 listopada 2024 z https://www.tooltester.com/en/blog/chatgpt-statistics/
Blinova, M. i Molodcha, M. (2024). Use of Artificial Intelligence in Educational Design for Architecture Students. Municipal Economy of Cities, 3(184), 53-58. https://doi.org/10.33042/2522-1809-2024-3-184-53-58
Chaillou, S. (2021). AI and Architecture: An Experimental Perspective. W: A. Imdat i B. Prithwish, The Routledge Companion to Artificial Intelligence in Architecture (s. 420-441). Routledge.
Cinar, S. i Demiroz, M. (2024). Integrating Text-to-Image AI in Architectural Design Education: Analytical Perspectives from a Studio Experience. Journal of Design Studio, 6(2), 247-258. https://doi.org/10.46474/jds.1526771
Hegazy, M. i Saleh, A. (2023). Evolution of AI Role in Architectural Design: Between Parametric Exploration and Machine Hallucination. MSA Engineering Journal, 2(2), 1-26. https://doi.org/10.21608/MSAENG.2023.291873
Jin, S., Tu, H., Li, J., Fang, Y., Qu, Z., Xu, F., Liu, K. i Lin, Y. (2024). Enhancing Architectural Education through Artificial Intelligence: A Case Study of an AI-Assisted Architectural Programming and Design Course. Buildings, 14(6), 1613. https://doi.org/10.3390/buildings14061613
Kwiatkowska, A. (2007). Mind-Games: Innovative Architectural Design in the Digital Age. W: Proceedings of 2007 ICAE. Central Academy of Fine Arts.
Kwiatkowska, A. (2018). Architectural Formation: The Imperfect Structural Stability and Perfect Instability of the Creation's Language. W: T. Kozłowski (red.), Defining the Architectural Space: Rationalistic or Intuitive Way to Architecture (t. 2, s. 95-108). Cracow University of Technology.
Mansour, N. (2024). Redefining Architectural Pedagogy: Navigating the Integration of Midjourney AI in Design Education. W: G. Barnes i B. Satterfield (red.), 112th ACSA Annual Meeting Proceedings, Disruptors on the Edge. https://doi.org/10.35483/ACSA.AM.112.24
Mrosla, L. i Both, P. (2019). Quo vadis AI in Architecture? Survey of the Current Possibilities of AI in the Architectural Practice. Blucher Design Proceedings, 2, 45-54. https://doi.org/10.5151/proceedings-ecaadesigradi2019_302
Newman, M. (2010). New Media, Young Audiences and Discourses of Attention: From Sesame Street to ‘Snack Culture’. Media, Culture & Society, 32(4), 581-596. https://doi.org/10.1177/0163443710367693
Nigam, A., Pasricha, R., Singh, T. i Churi, P. (2021). A Systematic Review on AI‑based Proctoring Systems Past, Present and Future. Education and Information Technologies, 26(7), 6421-6445. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10597-x
Ortega‑Bolaños, R., Bernal-Salcedo, J., Ortiz, M., Sarmiento, J., Ruz, G. i Tabares Soto, R. (2024). Applying the Ethics of AI: A Systematic Review of Tools for Developing and Assessing AI‑based Systems. Artificial Intelligence Review, 57(5), 110. https://doi.org/10.1007/s10462-024-10740-3
Said, A., Badar, D., Hamzah, N., Syah, M. i Fariz, M. (2023). Implementation of Artificial Intelligence in the World of Architecture and Its Influence on the Profession of Architecture. Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis UNM Ke-63, 1, 620-626. https://doi.org/10.59562/semnasdies.v1i1.1117
Singh, S. ChatGPT Statistics. (2024, 3 listopada). Number of Users & Queries. DemandSage (blog). Pobrano 15 listopada 2024 z https://www.demandsage.com/chatgpt-statistics/
Tarczewski, R. (2019). Konstruowanie architektury. Uwagi o materializacji formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Tellios, A., Koulali, P. i Valsamidou, K. (2023). Designing Tomorrow: AI and the Future of Architectural Design Process. Forum A+P. Venturing into the Age of AI: Insights and Perspectives, 27, 21-25. https://doi.org/10.37199/f40002703
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Bartosz Adamiczka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Accepted 2025-04-16
Published 2025-06-27