Implementation Process of Zero-Emission Buses in the Public Transport System as Part of Building a Sustainable Public Transport System in Wrocław
DOI:
https://doi.org/10.15611/br.2025.1.14Keywords:
public transport, low-emission vehicles, zero-emission vehicles, busesAbstract
Aim: The aim of the article is to show the show the stage of the process of building a sustainable public transport system in Wrocław based on the example of the implementation of zero-emission buses. The study was particularly focused on the lack of the use of low- and zero-emission wheeled modes of transport in public transport.
Methodology: The study was particularly focused on the lack of the use of zero-emission wheeled modes of transport in the public transport system of the capital of Lower Silesia to date. The solutions used and planned for use in Wrocław were presented and analysed from the quantitative and qualitative perspective. The study used simple statistical methods, literature research, document analysis and desk research.
Results: The main result of the study is that the low level of the use of commercially available low
-emission transport solutions in Wrocław hinders progress in the process of building a sustainable public transport system. However, the city, in cooperation with MPK Wrocław, as the city’s transport operator, has taken steps to introduce zero-emission buses, in order to both improve the quality of services offered and comply with the requirements of the Act on Electromobility and Alternative Fuels. Currently, MPK has implemented the buses on bus line K and plans to implement them on lines 106 and 129, as well as to proceed to test hydrogen buses. The construction of a network of hydrogen refuelling stations has also begun. These activities, if continued as before, are part of the process of building a sustainable public transport system in Wrocław.
Implications and recommendations: A recommendation emerging from the research is the need to take a holistic view of the problem of implementing zero-emission wheeled transport modes. This process, with its high initial costs (purchase/leasing of buses, construction of infrastructure, training of drivers and maintenance staff), nevertheless makes it possible to leapfrog the quality of the city’s public transport system by abandoning the use of buses powered by fossil fuels, which are characterised by harmful exhaust fumes and increased noise levels resulting from the presence of a combustion engine. National and EU programmes may be helpful in obtaining subsidies or refunding part of the costs incurred.
Originality/value: The research gap, which the article fills, manifests itself in the lack of studies summarising and presenting the process of the implementation of zero-emission buses in the Wrocław public transport system. This article is the first scientific summary of the implementation process of electric buses in Wrocław.
Downloads
References
Brundtland, G. H. (1987). Our Common Future. WCED, Oxford University Press.
Kujda, P. i Pawlak, K. (2020). Ekologiczne rozwiązania zrównoważonego transportu publicznego – niskoemisyjność i bezemisyjność środków komunikacji miejskiej. Journal of Translogistics, 6(1), 67-78.
Kuśnierz, S. i Zientek, I. (2019). Prognoza konkurencyjności zastosowania paliw alternatywnych w transporcie miejskim względem pojazdów elektromobilnych. Journal of Translogistics, 5(1), 25-40.
Kwiatkowski, M. (2018). Bike-sharing-boom – rozwój nowych form zrównoważonego transportu w Polsce na przykładzie roweru publicznego. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 21(3), 60-69.
Moch, B. (2023, 2 marca). MPK będzie jeździć na paliwo ze słońca i wiatru. Rozmowa z wiceprezydentem Jakubem Mazurem. Wroclaw.pl. Pobrano 21 stycznia 2025 z https://www.wroclaw.pl/zielony-wroclaw/mpk-wroclaw-bedzie-jezdzic-na-paliwo-ze-slonca-i-wiatru-stacja-wodorowa-powstanie-we-wroclawiu
MPK Wrocław. (2021, 18 października). Autobusy elektryczne dla Wrocławia. Jest już przetarg. Pobrano 20 grudnia 2024 z https://mpk.wroc.pl/autobusy-elektryczne-dla-wroclawia-jest-juz-przetarg
MPK Wrocław. (2021, 22 grudnia). Dwie firmy chcą dostarczyć autobusy elektryczne dla Wrocławia. Pobrano 20 grudnia 2024 z https://mpk.wroc.pl/dwie-firmy-chca-dostarczyc-autobusy-elektryczne-dla-wroclawia
MPK Wrocław. (2022, 27 stycznia). Mercedes zwycięzcą przetargu na autobusy elektryczne dla Wrocławia. Pobrano 20 grudnia 2024 z https://mpk.wroc.pl/mercedes-zwyciezca-przetargu-na-autobusy-elektryczne-dla-wroclawia
MPK Wrocław. (2022, 8 marca). Umowa podpisana! Do Wrocławia trafią pierwsze autobusy elektryczne. Pobrano 20 grudnia 2024 z https://mpk.wroc.pl/umowa-podpisana-do-wroclawia-trafia-pierwsze-autobusy-elektryczne
MPK Wrocław. (2022, 27 czerwca). NesoBus – polski autobus wodorowy – będzie woził pasażerów po Wrocławiu. Pobrano 7 stycznia 2025 z https://mpk.wroc.pl/nesobus-polski-autobus-wodorowy-bedzie-wozil-pasazerow-po-wroclawiu
MPK Wrocław. (2022, 19 lipca). Umowa podpisana – MPK Wrocław kupi 13 nowych elektrycznych autobusów. Pobrano 20 grudnia 2024 z https://mpk.wroc.pl/umowa-podpisana-mpk-wroclaw-kupi-13-nowych-elektrycznych-autobusow
MPK Wrocław. (2023, 29 sierpnia). Pierwszy autobus elektryczny już we Wrocławiu! MPK prezentuje nowy pojazd. Pobrano 27 grudnia 2024 z https://mpk.wroc.pl/pierwszy-autobus-elektryczny-juz-we-wroclawiu-mpk-prezentuje-nowy-pojazd
MPK Wrocław. (2023, 15 grudnia). Kolejne autobusy elektryczne w MPK Wrocław. Pobrano 27 grudnia 2024 z https://mpk.wroc.pl/kolejne-autobusy-elektryczne-w-mpk-wroclaw-przewoznik-prezentuje-pojazdy
MPK Wrocław. (2024, 24 kwietnia). Modernizacja Skody 19T i dalsze inwestycje w tabor. Ogłaszamy dwa nowe przetargi. Pobrano 27 grudnia 2024 z https://mpk.wroc.pl/modernizacja-tramwajow-skoda-19t-i-dalsze-inwestycje-w-tabor-oglaszamy-dwa-nowe-przetargi
MPK Wrocław. (2024, 8 lipca). Na dobrej drodze – MPK Wrocław rozpoczyna testy autobusu wodorowego. Pobrano 7 stycznia 2025 z https://mpk.wroc.pl/na-dobrej-drodze-mpk-wroclaw-rozpoczyna-testy-autobusu-wodorowego
MPK Wrocław. (2024, 2 października). Rozpoczynamy testy autobusu wodorowego Arthur Bus. Pobrano 21 stycznia 2025 z https://mpk.wroc.pl/rozpoczynamy-testy-autobusu-wodorowego-arthur-bus
MPK Wrocław. (2024, 31 października). MPK z dotacją NFOŚiGW na rozwój transportu zeroemisyjnego. Przewoźnik otrzyma 78 mln złotych na zakup 21 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą. Pobrano 7 stycznia 2025 z https://mpk.wroc.pl/mpk-z-dotacja-nfosigw-na-rozwoj-transportu-zeroemisyjnego-przewoznik-otrzyma-78-mln-zlotych-na-zakup-21-autobusow-elektrycznych-wraz-z-infrastruktura
MPK Wrocław. (2024, 5 listopada). MPK Wrocław wybrało wykonawcę 21 nowych autobusów elektrycznych! Pobrano 7 stycznia 2025 z https://mpk.wroc.pl/mpk-wroclaw-wybralo-wykonawce-21-nowych-autobusow-elektrycznych
MPK Wrocław. (2024, 28 listopada). Dostawa 7 sztuk autobusów elektrycznych o napędzie zeroemisyjnym wraz z systemami do ich ładowania dla MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu. Logintrade. Pobrano 21 stycznia 2025 z https://mpk-wroclaw.logintrade.net/zapytania_email,183451,9bfdaa954c87b04e8129205e6e79b731.html
MPK Wrocław. (2024, 11 grudnia). MPK Wrocław podpisuje umowę na 100 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów. Pobrano 21 stycznia 2025 z https://mpk.wroc.pl/mpk-wroclaw-podpisuje-umowe-na-100-nowych-niskopodlogowych-i-klimatyzowanych-autobusow
MPK Wrocław. (b.d.). Nasze pojazdy. Pobrano 21 stycznia 2025 z https://mpk.wroc.pl/o-mpk/nasze-pojazdy
Petrişor, A.I. i Petrişor, L.E. (2013). The Shifting Relationship Between Urban and Spatial Planning and the Protection of the Environment: Romania as a Case Study. Present Environment and Sustainable Development, 7(1), 268-276.
Pyza, D. (2019). Systemy przewozowe – problemy obsługi, potencjał i jego utrzymanie. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Pyza, D., Buczkowska, M. i Ziembicki, M. (2019). Pojazdy niskoemisyjne w transporcie publicznym – wybrane aspekty. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, (127), 59-68.
Pyza, D., Gołaszewski, A., Jacyna, M. i Gołębiowski, P. (2017). Proekologiczny system transportowy w aspekcie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, (119), 355-366.
Pyza, D., Jacyna, M., Gołaszewski, A. i Gołębiowski, P. (2016). Selected Aspects of Designing the Infrastructure Network of Refueling and Charging Points in Urban Areas for Vehicles with Alternative Sources of Power. W: J. Feliks (red.), CLC 2016: Carpathian Logistics Congress ‐ Congress Proceedings (s. 359-364). TANGER Ltd.
Rösler, J. (2024, 25 kwietnia). Wrocław i duży przetarg na elektrobusy. Transport Publiczny. Pobrano 7 stycznia 2025 z https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/wroclaw-i-duzy-przetarg-na-elektrobusy-83110.html
Rösler, J. (2024, 14 sierpnia). Irizar w przetargu na wrocławskie elektrobusy. Transport Publiczny. Pobrano 7 stycznia 2025 z https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/irizar-w-przetargu-na-wroclawskie-elektrobusy-84402.html
Sendek-Matysiak, E. i Pyza, D. (2018). The Assigment of Vehicle Assessment Based on Multi Criteria Decision Making. Archives of Transport, 48(4), 77-85.
Skalski, P. (2017). Autobusy elektryczne w Polsce. Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 214(12), 415-418.
Transinfo. (2024, 8 listopada). MPK Wrocław testuje „wiedeńskiego” Solarisa Urbino 12 hydrogen. Tankowanie na NesoStacji. Pobrano 21 stycznia 2024 z https://transinfo.pl/infobus/mpk-wroclaw-testuje-wiedenskiego-solarisa-urbino-12-hydrogen-tankowanie-na-nesostacji/
Transport Publiczny. (2024, 7 listopada). Wrocław ma kolejny testowy autobus wodorowy. Pobrano 21 stycznia 2025 z https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/wroclaw-ma-kolejny-testowy-autobus-wodorowy-85241.html
Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. 2024.1289 t.j.)
Ustawa z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2024.1853)
Wroclaw.pl. (2021, 29 listopada). Hybrydowy autobus pojawi się na liniach aglomeracyjnych. Pobrano 7 stycznia 2025 z https://www.wroclaw.pl/komunikacja/hybrydowy-autobus-linie-aglomeracyjne
Wroclaw.pl. (2025, 21 stycznia). Zakup 100 nowych autobusów. Pobrano 21 stycznia 2025 z https://www.wroclaw.pl/inwestycje-wroclaw/zakup-100-nowych-autobusow
Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. (2024). Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych komunikacji miejskiej (AKK) dla Gminy Wrocław.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jakub Sokołowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Accepted 2025-03-30
Published 2025-06-27