Labour Costs in the Aerospace Industry: LMDI Decomposition of Aerospace Manufacturing Payrolls

Autor

  • Martin Machay ✉️ Mendel University in Brno, Czech Republic
    author@example.org
  • Vladimír Hajko Mendel University in Brno, Czech Republic

Abstrakt

Nowatorskie podejście do zagregowanej analizy danych płacowych z wykorzystaniem średniej logarytmicznej rozkładu indeksu Divisia zostało zastosowane w przemyśle wytwórczym US Aerospace w latach 1998-2012, w ujęciu zarówno nominalnym, jak i realnym. Omawiany okres pozwala lepiej zrozumieć, jak przemysł lotniczy i kosmiczny radzi sobie z poważnymi ciosami gospodarczymi w obszarze najważniejszego czynnika produkcji, jakim jest praca. Dekompozycja opierała się na trzech czynnikach: efekcie płacowym, wielkości i efekcie liczbowym. Wyniki pokazują, że płace mają mniejszy wpływ niż procesy restrukturyzacyjne, jeśli wziąć pod uwagę zagregowane listy płac. W przeciwieństwie do tego, co sugerują proste indeksy płac, efekt płacowy w ujęciu realnym przyczynił się jedynie do umiarkowanego wzrostu wynagrodzeń o współczynnik 1,15, czyli mniej więcej o tyle samo, ile wynika z rosnącej liczby firm w branży. Łączny efekt wielkości w badanym okresie wyniósł około 0,647. Wyniki pokazują, że relatywnie stabilne realne koszty pracy w amerykańskim przemyśle lotniczym były konsekwencją zmniejszania się wielkości firm, co rekompensowało wzrost średnich płac.(abstrakt oryginalny)

Pobrania

Opublikowane

2020-01-30

Numer

Dział

Artykuły