Labour Costs in the Aerospace Industry: LMDI Decomposition of Aerospace Manufacturing Payrolls
Abstrakt
Nowatorskie podejście do zagregowanej analizy danych płacowych z wykorzystaniem średniej logarytmicznej rozkładu indeksu Divisia zostało zastosowane w przemyśle wytwórczym US Aerospace w latach 1998-2012, w ujęciu zarówno nominalnym, jak i realnym. Omawiany okres pozwala lepiej zrozumieć, jak przemysł lotniczy i kosmiczny radzi sobie z poważnymi ciosami gospodarczymi w obszarze najważniejszego czynnika produkcji, jakim jest praca. Dekompozycja opierała się na trzech czynnikach: efekcie płacowym, wielkości i efekcie liczbowym. Wyniki pokazują, że płace mają mniejszy wpływ niż procesy restrukturyzacyjne, jeśli wziąć pod uwagę zagregowane listy płac. W przeciwieństwie do tego, co sugerują proste indeksy płac, efekt płacowy w ujęciu realnym przyczynił się jedynie do umiarkowanego wzrostu wynagrodzeń o współczynnik 1,15, czyli mniej więcej o tyle samo, ile wynika z rosnącej liczby firm w branży. Łączny efekt wielkości w badanym okresie wyniósł około 0,647. Wyniki pokazują, że relatywnie stabilne realne koszty pracy w amerykańskim przemyśle lotniczym były konsekwencją zmniejszania się wielkości firm, co rekompensowało wzrost średnich płac.(abstrakt oryginalny)Pobrania
Opublikowane
2020-01-30
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Martin Machay
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.