Rewitalizacja obszaru zdegradowanego Przystani Cesarskiej w Gdańsku i przestrzeni wokół niej
DOI:
https://doi.org/10.15611/br.2024.1.10Słowa kluczowe:
rewitalizacja, marina, przystań Cesarska, Gdańsk, zrównoważony rozwójAbstrakt
Cel: Projekt rewitalizacji Przystani Cesarskiej w Gdańsku ma na celu wskazanie możliwości przekształcenia zdegradowanego obszaru portowego w nowoczesne, atrakcyjne dla mieszkańców i turystów miejsce.
Metodyka: Analiza obejmowała analizę literatury, raportów, dokumentów oraz aktów prawnych, badania terenowe, analizę danych statystycznych, analizę kartograficzną, analizę funkcjonalną studium przypadku, benchmarking oraz analizę SWOT. Kluczowe etapy to wybór lokalizacji, gromadzenie danych, badania terenowe oraz analiza otoczenia przystani. Przykłady zrewitalizowanych marin, takich jak Marina Aker Brygge w Oslo, Marina Frapa w Rogoznicy i OneOcean Port Vell w Barcelonie, wykorzystano do ustalenia krytycznych czynników sukcesu (CSF).
Wyniki: Wyniki badań wskazują na niski poziom świadomości istnienia Przystani Cesarskiej wśród mieszkańców oraz na zły stan infrastruktury, co wpływa na jej małą atrakcyjność. Większość respondentów ocenia estetykę przystani jako „zaniedbaną”, co podkreśla potrzebę przeprowadzenia gruntownych prac modernizacyjnych.
Implikacje i rekomendacje: Propozycje obejmują remont infrastruktury, utworzenie nowych miejsc rekreacyjnych, uporządkowanie miejsc parkingowych i zwiększenie dostępności usług gastronomicznych i handlowych. Projekt ma na celu stworzenie wielofunkcyjnej przestrzeni miejskiej, która przyczyni się do zrównoważonego rozwoju Gdańska.
Oryginalność/wartość: Praca stanowi cenny wkład w dyskusję na temat rewitalizacji terenów porto-wych w miastach historycznych, podkreślając znaczenie estetyki i funkcjonalności przestrzeni publicznej dla zwiększenia jej atrakcyjności. Rewitalizacja Przystani Cesarskiej może stać się wzorem dla innych podobnych projektów, podkreślając znaczenie integracji różnych funkcji miejskich, takich jak rekreacyjno-wypoczynkowa, turystyczna, kulturalna, integracji społecznej, a także zaspokojenia potrzeb społeczności oraz turystów.
Pobrania
Bibliografia
Aker Brygge Marina. (b.d.). https://www.akerbrygge.no/marina
Bilski, M. (2015). Selected human factors in marina design. Procedia Manufacturing, 3, 1646-1656. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.482
Bryx, M. i Jadach-Sepioło, A. (2009). Rewitalizacja miast w Niemczech. Instytut Rozwoju Miast.
Grabski, M. (2014). Klimaty Nadodrza. Rewitalizacja wrocławskiego osiedla – ludzie, miejsca, wydarzenia. Urząd Miasta Wrocław.
Grindlay, A. L. i Martínez-Hornos, S. (2017). City–port relationships in Malaga, Spain: Effects of the new port proposals on urban traffic. WIT Transactions on The Built Environment, 176, 45-56. https://doi.org/10.2495/UT170051
Gyurkovich, M. (2019). Kamien Pomorski – health resort on the waterfront – transformations of the public space of the town after 1945’. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 471(9), https://doi.org/10.1088/1757-899X/471/9/092008
Kamrava, M., Keshavarzian, A., Ramos, S., Salama, A. M., Gharib, R. Y., Tok, M. E. i Bontenbal, M. (2016). Gateways to the world: Port cities in the Persian Gulf. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190499372.001.0001
Kaźmierczak, R., Szczepańska, A., Grunwald, G., Kowalczyk, C. i Tanajewski D. (2022). Conceptual framework of a Global Yacht Positioning System in Poland. Applied Geomatics, 14, 79–91, https://doi.org/10.1007/s12518-021-00413-z
Lorens, P. (2009). Specyfika procesów przekształceń i rewitalizacji różnych typów obszarów zdegradowanych w miastach polskich. W: P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek (red.), Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast (s. 24-31). Urbanista.
Lorens, P. (2010). Rewitalizacja miast – planowanie i realizacja. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
Marina Frapa Resort Rogoznica. (b.d.). https://www.marinafrapa.hr/en/rogoznica
Marina Port Vell. (b.d.). https://www.marinaportvell.com
Młode Miasto. Przyszłość dzielnicy – raport z procesu konsultacyjnego. (2021). https://s-trojmiasto.pl/download/2022/mlode-miasto-przyszlosc-dzielnicy-raport-z-procesu-konsultacyjnego.pdf
Nowaczyk, P. (2016). Determinanty rozwoju działalności żeglarskiej małych portów morskich w Polsce. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 82, 107-116. https://doi.org/10.21005/oe.2016.82.1.10
Oficjalny Portal Miasta Gdańska. (b.d.). https://www.gdansk.pl
Palacz, M. (2020). Gdańsk – Przystań Cesarska. https://marcinpalacz.pl/baltyk/gdansk-przystan-cesarska
Portal mapowy miasta Gdańska. (b.d.). https://ewid.gdansk.gda.pl/e-uslugi/portal-mapowy
Przystań Cesarska. (b.d.). https://przystancesarska.pl
Pudełko, A. (2016). Dziedzictwo kulturowe a rewitalizacja obszarów miejskich. W: Ł. Gaweł, W. Pokojska, A. Pudełko (red.), Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym (s. 229-262). Wydawnictwo Attyka.
Rembarz, K. (2020). Możliwości wykorzystania infrastruktury portu jachtowego w procesie projektowania miejskiej prze-strzeni publicznej. Przestrzeń, Ekonomia, Społeczeństwo, 18(2), 49-72.
Stocznia Cesarska. (2018). Przystań Cesarska. https://stoczniacesarska.pl/pl/newstories/przystan-cesarska
Wu, Y. i Liu, Y. (2023). Transforming industrial waterfronts into inclusive landscapes: A project method and investigation of landscape as a medium for sustainable revitalization. Sustainability, 15(6), Article 5060. https://doi.org/10.3390/su15065060
Ziobrowski, Z. i Domański, B. (2010). Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i ducho-wego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju. Instytut Rozwoju Miast.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Aleksandra Kardynia, Dominika Szkop

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Accepted 2024-12-15
Published 2025-01-31