An Assessment of the Competitiveness of Polish Exports to Germany in Respect of Sectors Based on Market Attractiveness and Market Position

Autor

Abstrakt

Badanie ma na celu oszacowanie konkurencyjności międzynarodowej polskiego eksportu na wybranym rynku. Badanie prowadzono na poziomie sektorowym. W studium wykorzystano metodę nazywaną wskaźnikiem atrakcyjności i pozycji rynkowej (wskaźnik AP). Technika ta odwołuje się do metod portfelowych. Umożliwiła ona kwantyfikację atrakcyjności rynku docelowego oraz pozycji konkurencyjnej polskiego eksportu na ten rynek. Badanie bazuje na danych EUROSTAT i obejmuje lata 2010-2018. Stosownie do wyników analizy wszystkie szeroko zdefiniowane klasy produktów oferowane przez polskich eksporterów na rynku niemieckim można uznać za konkurencyjne. Jako najbardziej perspektywiczne należy postrzegać klasy produktowe SITC 0+1, SITC 5, SITC 6+8 oraz SITC 7, charakteryzujące się ponadprzeciętnym tempem wzrostu rynku oraz wysoką dynamiką eksportu. Studium ma na celu jedynie ocenę konkurencyjności. Poszukiwanie czynników konkurencyjności nie jest przedmiotem badania.(abstrakt oryginalny)

Pobrania

Opublikowane

2019-01-30

Numer

Dział

Artykuły