Międzynarodowa konkurencyjność polskiej branży ziemniaczanej po przystąpieniu do Unii Europejskiej
Abstrakt
Celem artykułu jest ocena zmian, jakie zaszły w wielkości, wartości oraz strukturze polskiej wymiany handlowej ziemniakami i produktami z ziemniaków, oraz konkurencyjności tej wymiany. Za miernik konkurencyjności przyjęto wskaźniki OE, TC, MP oraz CTOT. Wykazano, że po wstąpieniu Polski do UE widoczny jest wzrost eksportu ziemniaków i ich produktów. Polska jest eksporterem przede wszystkim produktów przetworzonych, tj. ziemniaków mrożonych oraz produktów skrobiowych. Największe zmiany z strukturze towarowej dotyczą rynku chipsów. Polska w ciągu badanego okresu zwiększyła eksport tych produktów o prawie 247% pod względem ilości, a o 91,5% pod względem wartości. Z kolei ilość importowanych chipsów zwiększyła się w analizowanym okresie aż o 1760%, ich wartość zaś o 1450%. Polska pod względem wartości ma przewagi komparatywne w przypadku ziemniaków oraz ich przetworów, natomiast wykazuje brak tych przewag w przypadku produktów skrobiowych(abstrakt oryginalny)Pobrania
Opublikowane
2019-01-30
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Anna, Sylwia Kowalska
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.