Przywództwo w organizacji z perspektywy liderów i pracowników

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15611/pn.2025.2.07

Słowa kluczowe:

przywództwo, kompetencje lidera, zaangażowanie

Abstrakt

Cel: Celem badań było określenie, jak postrzegane jest przywództwo w organizacji. Przedmiotem badania były wyzwania, przed jakimi stoją przywódcy w aktualnych warunkach funkcjonowania firm, oraz cechy, kompetencje oraz wartości, które są najważniejsze w skutecznym przewodzeniu.

Metodyka: Jako metodę badawczą przyjęto sondaż diagnostyczny z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Sondaż ten wspomagany był wywiadem sterowanym.

Wyniki: 1) Podstawę przywództwa stanowi wspólna interpretacja sytuacji i otoczenia, ale też inspiro-wanie pracowników do pracy w warunkach ciągłych zmian, a także zrównoważenie potrzeb firmy
z potrzebami pracowników. 2) Najważniejszymi cechami przywódcy winny być nastawienie na sukces, determinacja i zdecydowanie, pewność siebie, otwartość, empatia oraz inteligencja emocjonalna. Wśród najważniejszych kompetencji wskazywano budowanie zespołu, otwartość na zmianę, wspiera-nie rozwoju oraz rozumienie biznesu. Z kolei pracowitość, sprawiedliwość i stanowczość to główne wartości, jakimi powinien kierować się przywódca.

Implikacje i rekomendacje: Wnioski potwierdzają potrzebę dalszych pogłębionych badań dotyczących cech i kompetencji przywódców w odniesieniu do pracowników zróżnicowanych pokoleń.

Oryginalność/wartość: Główna wartością przeprowadzonych badań jest określenie wyzwań, przed jakimi stoją przywódcy w aktualnych warunkach funkcjonowania firm a także cech, kompetencji oraz wartości najważniejszych w skutecznym przewodzeniu.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Adair, J. (1999). Być liderem. Wydawnictwo Petit.

Armstrong, M. (1997). Jak być lepszym menedżerem. Dom Wydawniczy ABC.

Avery, G. C. (2009). Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków. PWE.

Bass, B. M., & Stodgill, M. R. (1990). Bass and Stodgill’s Handbook of Leadership: Theory, Research & Managerial Applications. Free Press.

Burns MacGregor, J. (1978) Leadership. Harper & Row.

Chen, L., & Wang, H. (2023). The Influence of Authentic Leadership on Employee Engagement: A Multilevel Analysis. Psychology Research and Behavior Management, 16 April, 1419-1420.

Fries, A., Kammerlander, N., & Leitterstorf, M. (2021). Leadership Styles and Leadership Behaviors in Family Firms:

A Systematic Literature Review. Journal of Family Business Strategy, 12(1), 9-11.

Goleman, D. (2004). What Makes a Leader? Harvard Business Review, 01/2004.

Irfan, M., Salameh, A. A., Saleem, H., Tahir Naveed, R., Dalain, A. F., & Shahid, R. M. (2022). Impact of Servant Leadership on Organization Excellence through Employees’ Competence: Exploring a Cross-Cultural Perspective. Environmental Economics and Management, 10, 7-9.

Kremer, H., Villamor, I. & Aguinis, H. (2019). Innovation Leadership: Best-Practice Recommendations for Promoting Employee Creativity, Voice, and Knowledge Sharing. Business Horizons, 62(1), 65-74.

Liguo X., Pingping F., Youmin X., Lin Z., Xinyu Z., Chunhui C., Ying L., Guiquan L., Xian X., & Jing G. (2014). Adding Dynamics to a Static Theory: How Leader Traits Evolve and How They Are Expressed, The Leadership Quarterly, 25(6), 1095-1119.

Matsunaga, M. (2024). Transformational Leadership in a Digital Era. In M. Matsunaga (Ed.), Employee Uncertainty over Digital Transformation (pp. 85-138). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-99-8409-1_3

Mrówka, R. (2010). Przywództwo w organizacjach. Oficyna Wolters Kluwer Business.

Northouse, P. G. (2013). Leadership. Theory and Practice. SAGE 6th Edition Thousand Oaks.

Obłój, K. (1994). Mikroszkółka zarządzania. PWE.

Smith, J. K. (2022). Transformative Leadership: Theory and Practice. Journal of Organizational Psychology, 32(4), 123-140.

Sonmez C., F., & Adiguzel, Z. (2020). Analysis of Leader Effectiveness in Organization and Knowledge Sharing Behavior on Employees and Organization. SAGE Open, 10(1).

Tokarski, S. (2006). Kierownik w organizacji. Centrum Doradztwa i Informacji Difin.

Tracy, B., & Scheelen, M. F. (2000). Nowoczesny menedżer sprzedaży. Poważna inwestycja w strategię XXI wieku. Muza.

Wachowiak, P. (2001). Profesjonalny menedżer. Difin.

Opublikowane

2025-07-22

Numer

Dział

Artykuły

Kategorie

Received 2024-05-13
Accepted 2024-11-12
Published 2025-07-22