Marka osobista jako game changer w budowaniu rozpoznawalności doktorantów w środowisku naukowym i akademickim

Autor

Słowa kluczowe:

marka osobista, game changer, rozpoznawalność, doktorant

Abstrakt

Pomimo iż marka osobista była badana w odniesieniu do aktywności doktorantów, a rozpoznawalność uznawana jest za klucz do rozwoju kariery naukowej (Duszczyk, 2022), w literaturze brakuje konkretnych badań dotyczących relacji między tymi pojęciami. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy doktoranci są świadomi znaczenia marki osobistej w budowaniu swojej rozpoznawalności w środowisku naukowym i akademickim oraz jakie działania podejmują w tym zakresie. Aby osiągnąć ten cel, zdecydowano się przeprowadzić badanie jakościowe w formie indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) na grupie doktorantów ze szkół doktorskich (N = 6). W rezultacie stwierdzono, że doktoranci dostrzegają znaczenie marki osobistej, ale raczej nie uważają jej za czynnik zmieniający zasady gry w budowaniu swojej rozpoznawalności.

Bibliografia

Aaker, D. A. (1996). Measuring Brand Equity across Products and Markets. California Management Review, 38(2), 102-120. https://doi.org/10.2307/41165845

Adamski, A. (2016). Scientist - Celebrity Or Expert? New Media as a Tool for Building a Scientists' Personal Brand. Marketing Identity, 1(2), 398-409.

Amălăncei, B. M. (2015). The Contribution of Gestures to Personal Branding. Studies and Scientific Researches. Economics Edition, (21), 89-95. DOI: 10.29358/sceco.v0i21.307

American Marketing Association. (1960). Marketing Definitions: A Glossary of Marketing Terms. American Marketing Association.

Bulaszewska, M. (2019). BLOGinie. Blogerki lifestyle'owe. Kultura Popularna, 60(2), 24-35.

Cambridge Dictionary. (b.d.). Distinguishable. Pobrane 2 lutego 2023 z https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/ distinguishable

Chen, H-M., and Chung, H-M. (2017). A Scale for CEO Personal Brand Measurement. South African Journal of Business Management, 48(2), 23-32. DOI: 10.4102/SAJBM.V48I2.25

Czajkowski, P. (2019). Rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej szczegół całości - teoria i praktyka. Co do zasady. Retrieved February 9, 2023 from https://codozasady.pl/p/rozpowszechnianie-wizerunku-osoby-stanowiacej-szczegol-calosci-teoria-i-praktyka

Dictionary. (n.d.). Distinguishable. Retrieved February 4, 2023 from https://www.dictionary.com/browse/distinguishable#:~: text=able%20to%20be%20recognized%20as,had%20printing%20on%20one%20side

Domański, H. (2023). Celebryci w strukturze społecznej. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 66(1), 5-23. DOI: 10.31743/znkul.15008

Douglas, H., Hamilton, R. J., and Grubs, R. E. (2009). The Effect of BRCA Gene Testing on Family Relationships: A Thematic Analysis of Qualitative Interviews. Journal of Genetic Counseling, 18(5), 418-435. DOI: 10.1007/s10897-009-9232-1

Duszczyk, K. (2022). Rozpoznawalność międzynarodowa kluczem do kariery naukowej. Nauka w Polsce. Retrieved February 9, 2023 from https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C91238%2Crozpoznawalnosc-miedzynarodowa-kluczem-do-kariery-naukowej.html

Garwol, K. (2020). Zawód celebryta? Cyberprzestrzeń płaszczyzną do uzyskiwania dochodów dzięki rozpoznawalności. Dydaktyka Informatyki, 15, 33-55. DOI: 10.15584/di.2020.15.3

Gorbatov, S., Khapova, S. N., and Lysova, E. I. (2018). Personal Branding: Interdisciplinary Systematic Review and Research Agenda. Frontiers in Psychology, (9), 1-17. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.02238

Gorbatov, S., Khapova, S. N., Oostrom, J.,K., and Lysova, E. I. (2021). Personal Brand Equity: Scale Development and validation. Personnel Psychology, 74, 505-542. DOI: 10.1111/peps.12412

Grochowina, K. (2022). Psychologiczny kontekst budowania marki osobistej - moja pozycja w organizacji i na rynku. In H. Mruk i A. Sawicki (Eds.), Marketing. Koncepcje i doświadczenia (pp. 63-83). Wydawnictwo Bernardinum.

Gruh, A. (2013). Gruhn: Naukowcu, otwórz szafkę! Otwarty dostęp do publikacji naukowych. Instytut Misesa. Retrieved February 8, 2023 from https://mises.pl/blog/2013/06/26/gruhn-naukowcu-otworz-szafke-otwarty-dostep-do-publikacji-naukowych/

Hoeffler, S., and Keller, K. L. (2003). The Marketing Advantages of Strong Brands. Journal of Brand Management, 10(6), 421-445. https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2540139

Jaska, E. (2011). Wpływ reklamy medialnej na rozpoznawalność produktu. Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu. Roczniki Naukowe, XIII(2), 127-131.

Jillapalli, R. K., and Jillapalli, R. (2014). Do Professors Have Customer-Based Brand Equity? Journal of Marketing for Higher Education, 24(1), 22-40. https://doi.org/10.1080/08841241.2014.909556

Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22. DOI: 10.1177/002224299305700101

Kenton, W. (2023). Game-Changer: Definition and Examples in Business. Retrieved July 25, 2023 from https://www.investopedia.com/terms/g/game-changer.asp

Khrulyov, A., and Khrulyova, A. (2020). Professional Branding of a University Lecturer. SHS Web of Conferences, (87), 1-7. DOI: 10.1051/shsconf/20208700 012

Kinastowska, J. (2020). Zarządzanie marką personalną jako nowa strategia komunikacji w marketingu politycznym. Marketing i Rynek, XXVII(8), 21-32. DOI: 10.33226/1231-7853.2020.8.3

Korektor Tekstu. (2022). Retrieved February 7, 2023 from https://www.korektortekstu.pl/definicja/game-changer

Kucharska, W., and Mikołajczak, P. (2018), Personal Branding of Artists and Art-Designers: Necessity or Desire? Journal of Product & Brand Management, 27(3), 249-261. DOI: 10.1108/JPBM-01-2017-1391

Kwiek, M. (2015). Umiędzynarodowienie badań naukowych - polska kadra akademicka z perspektywy europejskiej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(45), 39-74. DOI: 10.14746/nsw.2015.1.2

Lepsza, S. and Makowski, Ł. (2019), Analysis of Selected Social Media in Creating a Personal Brand. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 85(2), 101-114. DOI: 10.26349/zn.wsb.w.poznaniu.0085.08

Leszczuk-Fiedziukiewicz, A. (2011) Internet jako narzędzie kreowania wizerunku polityka. Nowe Media. Czasopismo Naukowe, (2), 31-54. DOI: 10.12775/NM.2011.002

Lucieband. (n.d.). Personal Branding for Academics Demystified. Retrieved February 3, 2023 from http://www.luciebland.com/careers/personal-branding-for-academics-demystified/

Mantulenko, V. V., Yashina, E. Z., and Ashmarina, S. I. (2020). Personal Brand of University Teachers in the Digital Age. In Digital Age: Chances, Challenges and Future. ISCDTE 2019. Lecture Notes in Networks and Systems. DOI: 10.1007/978-3-030-27015-5_8

Marszał, W. (2022). Artysta muzyk, czyli człowiek skazany na sukces i własną porażkę. Consensus. Studenckie Zeszyty Naukowe, 101-122.

Mikołajczyk, B. and Naskręcki, R. (2017). Szkoły doktorskie i ich rola w kształceniu doktorantów. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(50), 107-126. DOI: 10.14746/nisw.2017.2.5

Muszyńska, W. (2021). Personal Branding of Managers in Service Companies. e-Mentor, 92(5), 53-60. DOI: 10.15219/em92.1540

Muszyńska, W. (2022). Importance of a Personal Brand for Increasing the Recognition of PhD Students in the International Academic Environment, EIBAzine - International Business Perspectives, 31, 26-31

Muszyńska, W. (2022). Postrzeganie i wykorzystanie marki osobistej w pracy zawodowej przez przedstawicieli wybranych zawodów prawniczych. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 9(17), 19-31. DOI: 10.26366/PTE.ZG.2022.222

Muszyńska, W., and Fryczyńska, M. (2021). Budowanie marki osobistej a zatrudnialność - wyniki systematycznego przeglądu literatury. In Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w nowej przestrzeni fizycznej i społecznej (pp. 471-488). Difin Sp. z o.o.

Nazemi, M., Azimzadeh, S. M., Talebpour, M., and Donovan, D. T. (2020). Designing a Model of Micro Factor Affecting Personal Brand Development for Professional Athletes with Grounded Theory Approach. Annales of Applied Sport Science, 8(2), 1-10. DOI: 10.29252/AASSJOURNAL.846

Panko, B. (2017). How Your Brain Recognizes All Those Faces. Smithsonian Magazine. Retrieved February 6, 2023 from https://www.smithsonianmag.com/science-nature/how-does-your-brain-recognize-faces-180963583/

Parmentier, M. A., Fischer, E., and Reuber, A. (2013). Positioning Personal Brands in Established Organizational Fields. Academy of Marketing Science, 41(1), 373-387. DOI: 10.1007/S11747-012-0309-2.

Pasikowski, S. (2015). Czy wielkość jest niezbędna? O rozmiarze próby w badaniach jakościowych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 21(2), 195-211.

Personal Finance for Phd's. (2021). How to Cultivate a Personal Brand to Land Your Next Job or Launch Your Business. Retrieved February 6, 2023 from http://pfforphds.com/how-to-cultivate-a-personal-brand-to-land-your-next-job-or-launch-your-business/

Peters, T. (1997). The Brand Called You. Fast Company, (10), 83-89.

Piotrowska, A. (2017). Różne oblicza sławy. Młodzi celebryci o popularności. Relacje. Studia z Nauk Społecznych, (4), 161-175.

Piotrowska, J. (2020). Marka osobista - językowe uprzedmiotowienie? Academia. Retrieved May 7, 2024 from https://www.academia.edu/44130320/Marka_osobista_j%C4%99zykowe_uprzedmiotowienie

Porczyński, D. (2013). Fejmusi, folowerzy i jokto-celebryci. Względność sławy w polskim fandomie gier. In W. Passel (Ed.), Plaga celebrytów (pp. 137-154). Stopka Editors.

Radon. (n.d.). Doktoranci w szkołach doktorskich. Radon nauka. Retrieved July 24, 2023 from https://radon.nauka.gov.pl/raporty/doktoranci_szkoly_doktorskie_2022

Rangarajan, D., Gelb, B. D., and Vandaveer, A. (2017). Strategic Personal Branding - And How It Pays Off. Business Horizons, 60(5), 657-666. DOI: 10.1016/j.bushor.2017.05.009

Słownik Języka Polskiego PWN. (n.d.). Rozpoznawalność. Retrieved February 3, 2023 from https://sjp.pwn.pl/slowniki/ rozpoznawalno%C5%9B%C4%87.html

Smoleń-Wawrzusiszyn, M. (2019). Marka (osobista) jako wartość w dyskursie marketingu. Research Gate. Retrieved May 7, 2024 from https://www.researchgate.net/publication/339284249_Marka_osobista_jako_wartosc_w_dyskursie_marketingu

Spadło, Ż. (2023). Pokolenie Y, milenialsi: kto to? Zachowania i cechy [+ badania]. Live Career. Retrieved July 31, 2023 from https://www.livecareer.pl/porady-zawodowe/milenialsi

Szpunar, M. (2017). Postawy narcystyczne wśród pracowników nauki. Horyzonty Wychowania, 16(39), 47-58. DOI: 10.17399/HW.2017.163903

The Leveraged PHD. (n.d.). How a Personal Brand Helps PhDs Get Hired. Retrieved February 4, 2023 from https://theleveragedphd.com/how-a-personal-brand-helps-phds-get-hired/

Trzeciak, S. (2018). Personal Branding for Leaders. ICAN Institute

Vocabulary.com Dictionary. (2023). Recognizable. Retrieved July 24, 2023 from https://www.vocabulary.com/dictionary/ recognizable

Walczak-Skałecka, A. (2018). Granice pojęcia "marka osobista". Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, Sectio I - Philosophia-Sociologia, 43(1), 269-286. DOI: 10.17951/i.2018.43.1.269-286

Wawrzynkiewicz, N. (2018). Elementy emocjonalne opakowania a preferencje konsumentów. Znaczenie osoby promującej produkt i jej rozpoznawalności. Studia Oeconomica Posnaniensia, 6(6), 113-128. DOI: 10.18559/SOEP.

Wojtaszczyk, K., and Maszewski, F. (2014). Różnorodność metod zarządzania marką osobistą. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (349), 454-462. DOI: 10.15611/pn.2014.349.38

Zakrajewski, P. i Warchał, K. (2021). Języki publikacji w polskiej humanistyce i naukach społecznych. Socjolingwistyka, (35), 125-143. DOI: 10.17651/socjoling.35.8

Żyrek-Horodyska, E. (2019). Marka: reporter. O widoczności medialnej Mariusza Szczygła. Perspektywy Kultury, 24(1), 105-128. DOI: 10.35765/pk.2019.2401.08

Opublikowane

2024-06-20
Received 2023-04-13
Accepted 2023-10-10
Published 2024-06-20