Odporność modeli biznesu przedsiębiorstw energetycznych w kontekście neutralności klimatycznej
Słowa kluczowe:
model biznesu, odporność, neutralność klimatyczna, zrównoważony rozwój, przedsiębiorstwo energetyczne, transformacja energetyczna, sektor energiiAbstrakt
Celem artykułu jest charakterystyka modeli biznesu przedsiębiorstw energetycznych w kontekście budowy i zachowania ich odporności, aplikujących cele neutralności klimatycznej w ramach strategii zrównoważonego rozwoju. Starano się odpowiedzieć na pytanie: w jakim zakresie dążenie do neutralności klimatycznej w strategiach zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw energetycznych wpływa na odporność tych przedsiębiorstw? Artykuł podsumowuje wyniki badań dotyczące odporności modeli biznesu przedsiębiorstw energetycznych aplikujących cele neutralności klimatycznej w ramach strategii zrównoważonego rozwoju. W badaniach wykorzystano wielokrotne case study, którym objęto pięć zagranicznych przedsiębiorstw energetycznych szczególnie uzależnionych od uwarunkowań globalnych związanych ze zmianami klimatu. Podstawowym instrumentem badawczym zastosowanym w artykule był model wykorzystujący koncepcję tzw. Nowej Ery Innowacji, podkreślający rolę innowacji w tworzeniu wartości, wyboru procesów biznesowych oraz architektury technicznej i społecznej. Uzupełniony został o elementy modelu Canvas. Badania wskazują, że możliwe jest budowanie i utrzymanie odporności modeli biznesu przedsiębiorstw energetycznych w kontekście neutralności klimatycznej, realizowanej z uwzględnieniem strategii zrównoważonego rozwoju.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Lilla Knop, Joanna Staszewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Accepted 2023-10-03
Published 2024-03-26