Trendy konsumenckie pokolenia Z w obszarze dóbr luksusowych. Gen Z jako przyszły kluczowy klient motoryzacyjnych marek premium

Autor

Słowa kluczowe:

motoryzacja, marketing, pokolenie Z, luksus, premium, zmiany pokoleniowe

Abstrakt

Celem badawczym artykułu było poznanie trendów zakupowych pokolenia Z w obszarze dóbr luksusowych, z ukierunkowaniem na samochody luksusowe oraz segmentu premium. Reprezentanci pokolenia Z, stając się coraz większą siłą nabywczą, będą w najbliższych latach decydować o sukcesie bądź porażce marek będących obecnie na rynku. Celem artykułu jest próba zdefiniowania tego pokolenia, poznania jego cech i charakterystyki, oraz zrozumienie jego decyzji zakupowych.

Kluczowa dla kompleksowości artykułu było: zdefiniowanie pokolenia Z na podstawie dostępnych publikacji, raportów oraz wyników badań a także analiza aktualnej sytuacji rynku motoryzacyjnego oraz rynku dóbr luksusowych. Istotnym elementem, były badania empiryczne (ilościowe), przeprowadzone na populacji 114 reprezentantów pokolenia metodą ankiety internetowej (CAWI). Tego rodzaju szerokie podejście, umożliwiło zaktualizować obszar badawczy artykułu oraz zestawić go z wynikami badań, prowadzących do istotnych wniosków.

Zarówno analiza dostępnych wyników badań tak i obszaru pokolenia Z, jak i aktualnej sytuacji rynku motoryzacyjnego przyniosły wiele interesujących wniosków, pozwalających zrozumieć dwa zagadnienia. W większości rezonują one z analizą przeprowadzonych przez autora badań empirycznych. Konkludując, można wyciągnąć wniosek, że reprezentanci Gen Z to osoby o dużej samodzielności oraz pełni wiary w siebie i pewności w swoje umiejętności i możliwości. W zestawieniu z dobrą (i stale poprawiającą się) sytuacją w branży motoryzacyjnej, wróży to bardzo duży obszar do rozwoju firm z branży, o których sukcesie zadecyduje umiejętność dopasowania się do nowego profilu klienta i jego potrzeb.

Oryginalność rozprawy zapewnia analiza możliwie najbardziej aktualnych publikacji, badań i raportów w obszarach poruszanych w artkule. Całkowicie oryginalny wkład w publikację, stanowi przedstawienie wyników badań przeprowadzonych przez autora. Pozwalają one zestawić dostępne informacje z faktyczną opinią reprezentantów pokolenia Z i w efekcie, niejako podsumować i określić kluczowe dla tematyki artykułu wnioski.

Pobrania

Opublikowane

2024-03-26
Received 2023-04-01
Accepted 2023-11-07
Published 2024-03-26