Agencje ratingowe wobec wojny w Ukrainie

Autor

  • Łada Wołoszczenko-Hołda SGH Warsaw School of Economics
  • Paweł Niedziółka SGH Warsaw School of Economics

Słowa kluczowe:

agencja ratingowa, rating, wojna w Ukrainie, Wielka Trójka

Abstrakt

Celem artykułu było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy ratingi przed inwazją Rosji na Ukrainę w 2022 r. odzwierciedlały ryzyko geopolityczne oraz czy decyzje agencji ratingowych podjęte w następstwie wybuchu wojny trafnie informowały uczestników rynku finansowego o wpływie ryzyka powstania konfliktu zbrojnego na ryzyko kredytowe. Działania ratingowe w odpowiedzi na agresję Rosji w 2022 r. wskazują na niedoszacowanie ryzyka geopolitycznego oraz ryzyka politycznego w Rosji, w tym ryzyka związanego z rządami autokratycznymi. Schemat działań ratingowych różni się od zastosowanego w 2014 r., a także odbiega od wzorca stosowanego w ostatnich dwóch dekadach podczas wybuchów kryzysów o podłożu ekonomicznym. Agencje ratingowe sygnalizowały wysoki poziom niepewności geopolitycznej, co sugeruje konieczność zmiany podejścia na „point-in-time” ze względu na to, że ryzyko geopolityczne znacząco ogranicza możliwość zastosowania formuły „through-the-cycle”.

Opublikowane

2023-02-23

Numer

Dział

Artykuły