System zapełnienia ekspozycji sklepowych: pojedynczy model a zespół modeli prognozowania popytu
Słowa kluczowe:
Extreme Gradient Boosting, regresja logistyczna, las losowyAbstrakt
Celem artykułu jest opracowanie koncepcji zapełnienia ekspozycji sklepowych jako systemu oraz ocena jakości modeli prognozowania popytu (które w Polsce nie są jeszcze wykorzystywane przez sieci handlowe) bardzo wolno rotujących produktów jako jego kluczowego podsystemu. Jakość modeli oceniono za pomocą miary Weighted Mean Absolute Percentage Error na różnych poziomach szczegółowości: dla całej sieci sprzedaży i określonego miesiąca oraz na „na przecięciu” sklepu, produktu i rozmiaru produktu. Najpierw zbudowano pojedyncze modele, następnie zaś odrębne modele dla sklepów stacjonarnych i internetowych, jak również marek, tworząc zespół sześciu modeli. Poprawę dopasowania modeli osiągnięto tylko dla sklepów internetowych. Wyniki pracy wskazują, że podejście klasyfikacyjne dla bardzo wolno rotujących produktów charakteryzują równie precyzyjne wyniki prognoz jak podejście regresyjne. Nie można wskazać jednego modelu lub zespołu modeli (zbudowanego określoną metodą uczenia maszynowego), który wykonał najlepsze prognozy popytu dla sklepów stacjonarnych, gdyż istotności różnic median prognoz na ogół nie potwierdzono testami statystycznymi.Pobrania
Opublikowane
2023-02-23
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Artur Myna, Jacek Myna
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.