Wpływ zarządzania łańcuchem wartości na kształtowanie grup strategicznych w sektorze polskich banków spółdzielczych
Słowa kluczowe:
łańcuch wartości, bank spółdzielczy, grupy strategiczne, analiza czynnikowaAbstrakt
Celem artykułu jest zastosowanie analizy czynnikowej do badania sektora banków spółdzielczych przy wykorzystaniu teorii dotyczących grup strategicznych oraz teorii łańcucha wartości sformułowanej przez Portera. Do badań ilościowych wykorzystane zostały dane 325 banków spółdzielczych działających na terenie Polski za okres 2008-2020. Przy ich użyciu zobrazowano zmiany zachodzące w bankach spółdzielczych na tle sytuacji makroekonomicznej, a także zilustrowano rozpiętość działań biznesowych prowadzonych przez poszczególne podmioty. Zastosowanie analizy czynnikowej pozwoliło wyodrębnić 11 faktorów, których interpretacja przynosi bardziej syntetyczną wiedzę o realizowanej strategii przez poszczególne banki. Szczególne znaczenie mają cztery odkryte zmienne określające politykę produktową banku, które zostały wykorzystane do wyodrębnienia grup strategicznych w sektorze banków spółdzielczych. Uzyskane wyniki umożliwiają pogłębioną analizę modeli biznesowych banków spółdzielczych. Pozwalają również na budowanie ocen skuteczności realizowanej strategii rynkowej i efektywnościowej dla poszczególnych grup strategicznych.Pobrania
Opublikowane
2023-02-23
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Artur Adamczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.