Wartość kapitału kobiet w zarządzaniu. Perspektywa Polski

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15611/pn.2025.1.08

Słowa kluczowe:

równość płci, zarządzanie, Polska, zarządzanie projektami, Forbes Women

Abstrakt

Cel: Celem niniejszego artykułu jest ukazanie wartości kapitału kobiet jako cennego zasobu w zarządzaniu oraz przedstawienie zmieniających się postaw wobec równości płci w Polsce na przestrzeni lat. Artykuł analizuje, w jaki sposób zmiany społeczne, gospodarcze i kulturowe wpłynęły na postrzeganie roli kobiet w strukturach władzy i w biznesie.

Metodyka: W badaniu zastosowano metody jakościowe, w tym studium przypadku Forbes Women Polska oraz pogłębiony wywiad indywidualny. Dodatkowo przeprowadzono ilościową analizę danych pochodzących ze wskaźnika Gender Equality Index, pozwalającą na porównanie poziomu równości płci w Polsce na tle Unii Europejskiej.

Wyniki: Analiza wykazała, że Polska wciąż pozostaje poniżej średniej unijnej w zakresie równości płci, szczególnie w obszarze władzy. Pomimo pewnych postępów widocznych w ostatnich latach, nadal istnieje potrzeba intensyfikacji działań na rzecz równości. Działania Forbes Women Polska odgrywają istotną rolę w budowaniu świadomości i wspieraniu kobiet w sferze zarządzania.

Implikacje i rekomendacje: Wyniki badania wskazują na konieczność pogłębionej analizy regionalnej, zbadania wpływu konkretnych polityk unijnych oraz większego zaangażowania organizacji społeczeństwa obywatelskiego w promowanie równości płci. Rekomenduje się dalsze badania dotyczące efektywności konkretnych inicjatyw wspierających kobiety na rynku pracy i w strukturach władzy.

Oryginalność/wartość: Oryginalność artykułu polega na połączeniu analizy długoterminowych zmian historycznych z aktualnymi danymi statystycznymi, co pozwala na ukazanie złożoności zjawiska równości płci w Polsce. Praca skupia się na konkretnym przypadku – Forbes Women Polska – i pokazuje, jak realne działania mogą wpływać na kształtowanie postaw społecznych i struktur zarządzania.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Act of 5 January 2011 amending the Act – Electoral Ordinance for Municipal Councils, County Councils and Regional Assemblies, the Act – Electoral Ordinance for the Sejm and the Senate of the Republic of Poland, and the Act – Electoral Ordinance for the European Parliament [Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza...]. Journal of Laws, 2011, No. 34, item 172.

Babuchowska, K., Marks-Bielska, R., & Ostrowska, S. (2024). Conditions of Women Holding Management Positions in Poland. Economic and Regional Studies, 17(2), 270-289.

Baker, M., Ali, M., & French, E. (2019). The Impact of Women’s Representation on Performance in Project-Based and Non-Project-Based Organizations. International Journal of Project Management, 37(7), 872-883.

Caby, J., Coron, C., & Ziane, Y. (2024). How Does Gender Diversity in Top Management Teams Affect Carbon Disclosure and Its Quality: Evidence from the Technological Industry. Technological Forecasting and Social Change, 199, 123077. https://doi.org/10.1016/J.TECHFORE.2023.123077

Coe, I. R., Wiley, R., & Bekker, L. G. (2019). Organisational Best Practices towards Gender Equality in Science and Medicine. The Lancet, 393(10171), 587-593. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)33188-X

Czerwińska, A., Łapniewska, Z., & Piotrowska, J. (n.d.). Kobiety na “zielonej wyspie”. Kryzys w Polsce z perspektywy gender.

Davidson, M. J., & Burke, R. J. (2012). Women in Management Worldwide: Progress and Prospects. Gower Publishing.

Dźwigoł-Barosz, M. (2016). Wpływ kobiet na biznes. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 93,

129-140.

European Institute for Gender Equality. (2023). Poland. Gender Equality Index. https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2023/PL

Eichelberger, W. (2005). Stres menedżerek. Home & Market, 2(151), 35-45.

Engeli, I., & Mazur, A. (2022). Gender Equality and Policy Implementation in the Corporate World: Making Democracy Work in Business. Oxford University Press.

ForbesWomen. (n.d.). Forbes – wiadomości gospodarcze i finansowe. https://www.forbes.pl/forbeswomen

Fuszara, M. (2017). Poland – A Success Story? Political History of Introducing Gender Quota in Post-Communist Poland. Teorija in Praksa, 54(2), 317.

Gaya, H. J. & Smith, E. E. (2016). Developing a Qualitative Single Case Study in the Strategic Management Realm: An Appropriate Research Design. International Journal of Business Management and Economic Research, 7(2), 529-538.

Gerber, A. (2010). The Letter versus the Spirit: Barriers to Meaningful Implementation of Gender Equality Policy in Poland. Women’s Studies International Forum, 33(1), 30-37. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2009.11.007

Grzyb, M., Naudi, M., & Marcuello-Servós, C. (2018). Femicide definitions. In Femicide across Europe (pp. 17-32). Policy Press.

Iván, S. (2003). Bieda a nierówności płci i podziały etniczne w społeczeństwach postkomunistycznych. Wydawnictwo IFiS PAN.

Kark, R. & Eagly, A. H. (2010). Gender and Leadership: Negotiating the Labyrinth. Handbook of Gender Research in Psychology: Volume 2: Gender Research in Social and Applied Psychology, 443-468. Springer.

Kramer, M. (1995). Polish Workers and the Post-Communist Transition, 1989-1993. Communist and Post-Communist Studies, 28(1), 71-114. https://doi.org/10.1016/0967-067X(95)00002-C

Krook, M. L., & True, J. (2012). Rethinking the Life Cycles of International Norms: The United Nations and the Global Promotion of Gender Equality. European Journal of International Relations, 18(1), 103-127.

Lämsä, A., & Tiensuu, T. (2002). Representations of the Woman Leader in Finnish Business Media Articles. Business Ethics: A European Review, 11(4), 363-374.

Leszczyńska, M. (2018). Mandatory Quotas for Women on Boards of Directors in the European Union: Harmful to or Good for Company Performance? European Business Organization Law Review, 19(1), 35-61. https://doi.org/10.1007/s40804-017-0095-x

Lisowska, E. (2017). Quality of Life and Gender Equality: Some Conclusions from a Public Opinion Poll in Poland. In A. Brdulak, & H. Brdulak (Eds.), Happy City-How to Plan and Create the Best Liveable Area for the People (pp. 121-133). Springer International Publishing.

Mehraj, H. K., Bhat, A. N., & Mehraj, H. R. (2014). Impacts of Media on Society: A Sociological Perspective. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 3(6), 56-64.

Melero, E. (2011). Are Workplaces with Many Women in Management Run Differently? Journal of Business Research, 64(4), 385-393.

Pięta-Szawara, A. (2015). Wpływ ustawy kwotowej na zakres podmiotowości politycznej kobiet w Polsce na przykładzie wyborów do Sejmu w 2011 roku oraz wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku. Polityka i Społeczeństwo, 1(13), 36-45. https://doi.org/10.15584/polispol.2015.1.3

Post, C., & Byron, K. (2015). Women on Boards and Firm Financial Performance: A Meta-Analysis. Academy of Management Journal, 58(5), 1546-1571. https://doi.org/10.5465/amj.2013.0319

Power, K., Rak, L., & Kim, M. (2019). Women in Business Media: A Critical Discourse Analysis of Representations of Women in Forbes, Fortune and Bloomberg BusinessWeek, 2015-2017. Critical Approaches to Discourse Analysis Across Disciplines, 11(2).

Scott, L. M. (2021). Kapitał kobiet: dlaczego równouprawnienie wszystkim się opłaca. Wydawnictwo Filtry.

Siemieńska, R. (2008). Gender, Family, and Work: The Case of Poland in Cross-National Perspective. International Journal of Sociology, 38(4), 57-75. https://doi.org/10.2753/ijs0020-7659380403

Śledzińska-Simon, A. (2011). Zasada równości i zasada niedyskryminacji w prawie Unii Europejskiej. Studia BAS, 2, 41-86.

Tominc, P., Šebjan, U., & Širec, K. (2017). Perceived Gender Equality in Managerial Positions in Organizations. Organizacija, 50(2), 132-149. https://doi.org/10.1515/orga-2017-0009

United Nations. (2022). United Nations: Gender Equality and Women’s Empowerment. Retrieved from: https://www.un.org/sustainabledevelopment/gender-equality/

Васильченко М. А. Стиль как структурный элемент медиабренда. Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2019, 16(4), 557–575. https://doi.org/10.21638/spbu09.2019.402

Watson, P. (1992). Gender relations, education and social change in Poland. Gender and Education, 4(1-2), 127-147. https://doi.org/10.1080/0954025920040109

Opublikowane

2025-05-28

Numer

Dział

Artykuły

Kategorie

Received 2024-09-19
Accepted 2025-02-08
Published 2025-05-28