Nowa jakość przywództwa i zarządzania w startupach technologicznych − dlaczego wspieranie równości płci ma znaczenie? Studium przypadku projektu „Shesnnovation Academy”
DOI:
https://doi.org/10.15611/pn.2025.2.09Słowa kluczowe:
zmiana społeczna, równouprawnienie płci, kobiety założycielki startupów technologicznych, kobiety w zarządzaniu projektamiAbstrakt
Cel: W artykule przeanalizowano problem równości płci w start-upach technologicznych. Głównym celem artykułu było pokazanie, jak ważne jest wspieranie kobiet zakładających start-upy technologiczne w celu zwiększenia pożądanej zmiany społecznej.
Metodologia: Podejście metodologiczne opierało się na funkcjonalnej teorii zmiany (Radcliffe-Brown, 1952, 1957), teorii zachowań planowanych (Ajzen, 1991) i modelu zdarzeń przedsiębiorczych (Shapero i Sokol, 1982), aby pokazać, w jaki sposób zinstytucjonalizowane wsparcie wywiera pozytywny wpływ na decyzje podejmowane przez kobiety w branżach technologicznych. Badania skupiły się również na standardach Project Management Institute, aby pokazać, w jaki sposób powinny być projektowane konkretne projekty wspierające kobiety w technologiach i innowacjach.
Wyniki: Zebrane wyniki rozpatrywano w kategorii zmiany, pod kątem motywacji do zmiany, korzyści płynących ze zmiany i podejścia do bycia liderką.
Wnioski i zalecenia: Odkryto, że programy takie jak Shesnnovation Academy, jeśli są dobrze prowadzone, mogą przynieść zmianę mentalności. Badanie wykazało, że obecne programy Unii Europejskiej zachęcają do tworzenia takich oddolnych inicjatyw, które mają wpływ na lokalną społeczność.
Oryginalność/wartość: Badania koncentrowały się na równości płci w ramach SDGs (Organizacja Narodów Zjednoczonych, 2015). Ich główną wartością było pokazanie wpływu oddolnych wysiłków, wspierających równość płci w dziedzinie technologii i zmieniających postrzeganie siebie samych kobiet.
Pobrania
Bibliografia
Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
Deloitte. (2022). Women in the Boardroom. Report. Deloitte. https://www.deloitte.com/cbc/en/about/press-room/women-in-the-boardroom-report.html
European Union. (1957). The Treaty on the Functioning of the EU. European Union.
http://data.europa.eu/eli/treaty/tfeu_2016/oj
European Commission. (2010). A New ERA for Research and Innovation. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Commission.
European Commission. (2010). Europe 2020: A Strategy for Smart, Sustainable and Inclusive Growth: Communication from the Commission. Publications Office of the European Union.
European Commission. (2014). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Brussels. European Commission.
European Commission. (2017). White Paper on the Future of Europe. Reflections and Scenarios for the EU27 by 2025. European Commission. https://commission.europa.eu/publications/white-paper-future-europe_en
EISIMEA. (2022). EIC Women Leadership Programme. EISIMEA. https://eic.eismea.eu/
Fundacja Perspektywy. (2023). Różnorodność ma znaczenie. Młode liderki STEM kreują zmianę. Raport Fundacji Perspektywy i Fundacji Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga. https://womenintech.perspektywy.org/
Hajian, M., & Kashani, S. J. (2021). Evolution of the Concept of Sustainability. From Brundtland Report to Sustainable Devel-opment Goals. In: Sustainable Resource Management (pp. 1-24). Elsevier.
Impact Group. (2023). Women on Boards: Why CEOS Want Them There. Impact Group. https://impactgrouphr.com/blog/women-on-boards/
International Labour Organization. (2019). Beyond the Glass Ceiling: Why Businesses Need Women at the Top, https://webapps.ilo.org/infostories/en-GB/Stories/Employment/beyond-the-glass-ceiling#introduction
Kestel, E. (2023). Leading Fearlessly: Women Improve Results in the Boardroom, but Still Need a Seat at the Table (based on the Catalyst Report − Workplaces That Work for Women). https://fearlessbr.com/leading-fearlessly-women-improve-results-in-the-boardroom-but-still-need-a-seat-at-the-table/
Kwieciński, L. (2023). Gender Equality and Innovation – Towards Sustainable Development and Social Innovation Using the Example of Activities Undertaken by the European Union. Przegląd Europejski, 4, 11-28.
Lanning, M., & Phillips, L. (1991). Building Market-Focused Organizations. White paper, Gemini Consulting.
Luhman, N. (2007). Systemy społeczne. Zakład Wydawniczy NOMOS.
OECD. (2022). Inclusive Entrepreneurship Policies: Country Assessment Notes. OECD.
Parsons, T. (1951). The Social System. Routledge & Kegan Paul.
Patnaik, S. M. (access: 2024). Theories and Methods in Social Cultural Anthropology. https://ebooks.inflibnet.ac.in/antp10/
Pink, D. H. (2009). Drive: The Surprising Truth about What Motivates Us. Riverhead.
Pol, M., Walkowiak, T., & Piasecki, M. (2018). Towards CLARIN-PL LTC Digital Research Platform for: Depositing, Processing, Analyzing and Visualizing Language Data. In Reliability and Statistics in Transportation and Communication: Selected Papers from the 17th International Conference on Reliability and Statistics in Transportation and Communication, RelStat’17,
18-21 October, 2017, Riga, Latvia (pp. 485-494). Springer International Publishing.
Project Management Institute. (2021). Project Management Body of Knowledge, 7th ed. Project Management Institute.
Radcliffe-Brown, A. R. (1957). A Natural Science of Society. Glencoe. Free Press.
Radcliffe-Brown, A. R. (1952). Structure and Function in Primitive Society. Cohen and West.
Republic of Slovenia (2021). The Ljubljana Declaration on Gender Equality in Research and Innovation. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/PSEU/Ljubljana-Declaration-on-Gender-Equality-in-Research-and-Innovation-_endorsed_final.pdf
Satir, V. (2000). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Shapero, A. & Sokol, L. (1982). Social Dimensions of Entrepreneurship. In C. A. Kent, D. L. Sexton, & K. H. Vesper (Eds.), The Encyclopaedia of Entrepreneurship (pp. 72-90). Englewood Cliffs.
Shesnnovation Academy (2021). https://shesnnovation.pl/
Startup Poland (2022). Polish Startups 2022 Report. Startup Poland. https://startuppoland.org/en/report/polish-startups-2022/
Sztompka, P. (2010). Socjologia zmian społecznych. Wydawnictwo Znak.
Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wydawnictwo Znak.
UNDP. (2023). Gender Social Norms Index. UNDP. https://hdr.undp.org/content/2023-gender-social-norms-index-gsni#/indicies/GSNI
United Nations. (2015). Transforming Our World: the 2030 Agenda for Sustainable Development. United Nations. https://sdgs.un.org/publications/transforming-our-world-2030-agenda-sustainable-development-17981
Women TechEU (2021). https://womentecheurope.eu/
Von der Leyen, U. (2019). A Union that strives for more. My agenda for Europe. Political Guidelines for the next European Commission 2019-2024, by candidate for President of the European Commission, Ursula von der Leyen.
Warren Meg A. (2023). Men Think They Are Strong Workplace Allies. Women Disagree. Scientific American. https://www.scientificamerican.com/article/men-think-they-are-strong-workplace-allies-women-disagree/
Pobrania
Opublikowane
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Młodzińska-Granek, Agnieszka Dziob-Zadworna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Accepted 2024-11-28
Published 2025-07-22