Znaczenie i rozwój kompetencji cyfrowych w zarządzaniu kapitałem ludzkim
DOI:
https://doi.org/10.15611/pn.2025.2.04Słowa kluczowe:
kompetencje cyfrowe, kapitał ludzki, rozwój kompetencjiAbstrakt
Cel: Celem artykułu jest identyfikacja znaczenia oraz uwarunkowań rozwoju kompetencji cyfrowych w zarządzaniu kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach.
Metodyka: Zastosowano ilościowe podejście badawcze z wykorzystaniem techniki CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) oraz autorskiego kwestionariusza. Badanie przepro-wadzono w przedsiębiorstwach działających w Polsce, z kapitałem krajowym i zagranicznym. Do analizy danych empirycznych zastosowano podstawowe narzędzia statystyczne.
Wyniki: Analiza wykazała szereg barier w rozwoju kompetencji cyfrowych, m.in. brak czasu i świado-mości ich znaczenia, opór wobec zmian oraz trudności w identyfikacji potrzebnych umiejętności. Podkreślono rosnącą rolę kompetencji cyfrowych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw.
Implikacje i rekomendacje: Do ograniczeń badania zaliczono pilotażowy charakter próby (47 przedsię-biorstw), co może wpływać na ograniczoną reprezentatywność wyników. Dodatkowym ograniczeniem jest subiektywny charakter ocen respondentów. Wskazano potrzebę rozszerzenia badań na większą i bardziej zróżnicowaną próbę oraz zastosowania podejść jakościowych.
Oryginalność/wartość: Artykuł prezentuje autorskie badania w zakresie rozwoju kompetencji cyfro-wych w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Prezentowane badania stanowią podstawę do ich poszerzenia w przyszłości.Pobrania
Bibliografia
Buchholtz, S., Buchner, A., Filiciak, M., Jasiewicz, J., Kabicz, P., Mierzecka, A., Pospieszyńska-Burzyńska, J., Szczerba, P., Tarkowski, A., & Trzeciakowski, R. (2015). Analiza doświadczeń oraz identyfikacja dobrych praktyk w obszarze wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych w kontekście przygotowania szczegółowych zasad wdrażania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020 oraz koordynacji celu tematycznego. Raport końcowy. Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych & Centrum Cyfrowe Projekt: Polska. Retrieved March 10, 2024, from https://www.polskacyfrowa.gov.pl/media/5180/RK_kompetencje_cyfrowe.pdf
DeVellis, R. F. (2003). Scale Development: Theory and Applications. SAGE Publishing.
Ferrari, A. (2016). DIGCOMP. Ramy odniesienia dla rozwoju i rozumienia kompetencji cyfrowych w Europie. Fundacja ECCC. Retrieved March 11, 2024, from https://kometa.edu.pl/uploads/publication/289/def4_A_DIGCOMP_Ramy_odniesienia_dla_rozwoju_i_r.pdf?v2
Głomb, K. (Ed.). (2009). Kompetencje cyfrowe. Dokument roboczy Komisji Europejskiej. Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.
Gonzalez-Varona, J. M., Lopez-Paredes, A., Poza, D., & Acebes, F. (2021). Building and Development of an Organizational Competence for Digital Transformation in SMEs. Journal of Industrial Engineering and Management, 14(1). https://doi.org/10.3926/jiem.3279
Grzeszkiewicz-Radulska, K. (2012). Metody badań pilotażowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 42.
Komisja Europejska. (2022). Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) na 2022. Retrieved March 7, 2024, from https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi-poland
Kovačević, I., & Labrović, J. A. (2024). Organizational Digital Development and Digital Competencies Required from Managers in Different Positions: The Human Resource Management Perspective. Sociologija/Sociology: Journal of Sociology, Social Psychology & Social Anthropology, 66(1), 87. https://doi.org/10.2298/SOC2401087K
MIT Sloan Management Review & Deloitte. (2018). Digital Maturity 2018. Retrieved March 12, 2024, from https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/deloitte-digital/Articles/Raport-Digital-Maturity.html
Munsamy, M., Dhanpat, N., & Barkhuizen, E. N. (2023). The Development and Validation of a Digital Leadership Competency Scale. Acta Commercii, 23(1), 1. https://doi.org/10.4102/ac.v23i1.1057
Pracuj.pl. (2024). Kompetencje cyfrowe kluczową szansą i wyzwaniem rynku pracy. Retrieved March 7, 2024, from https://media.pracuj.pl/200576-juz-ponad-13-ofert-pracy-wymaga-zdolnosci-cyfrowych
Rogacka, M. (2022). Kompetencje cyfrowe w miejscu pracy – perspektywa pracowników i pracodawców. e-mentor, 5(97).
Sangaji, R. C., Setyanin, A. N. A., & Marsasi, E. G. (2023). A Literature Review on Digital Human Resources Management towards Digital Skills and Employee Performance. In B. Alareeni, A. Hamdan, R. Khamis, & R. E. Khoury (Eds.), Digitalisation: Opportunities and Challenges for Business. ICBT 2022. Lecture Notes in Networks and Systems (Vol. 620). Springer.
Shirinkina, E., & Strih, N. (2019). Methods of Estimation of Digital Competences of Industrial Enterprises Employees by Means of Neural Network Modelling. Revista Espacios, 40(27), 45.
Stofkova, J., Poliakova, A., Stofkova, K. R., Malega, P., Krejnus, M., Binasova, V., & Daneshjo, N. (2022). Digital Skills as a Significant Factor of Human Resources Development. Sustainability, 14, 13117.
Wziątek-Staśko, A. (2018). Era cyfryzacji – implikacje dla zarządzania kapitałem ludzkim. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 6(3), 245-246.
Zhang, J., & Chen, Z. (2023). Exploring Human Resource Management Digital Transformation in the Digital Age. Journal of the Knowledge Economy. Retrieved March 25, 2023 from https://link.springer.com/article/10.1007/s13132-023-01214-y
Pobrania
Opublikowane
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Natalia Dernowska-Żaczyk, Daria Smarżewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Accepted 2024-12-19
Published 2025-07-22