Praktyczne podejście do geometrycznego projektowania sieci automatów paczkowych z uwzględnieniem preferencji użytkowników na przykładzie Zielonej Góry

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15611/pn.2024.5.07

Słowa kluczowe:

logistyka ostatniej mili, optymalizacja sieci, automaty paczkowe

Abstrakt

Cel: Celem artykułu jest przedstawienie projektu sieci automatów paczkowych zwiększającego ich dotychczasowy zasięg w wybranej części miasta Zielona Góra, który ma być stworzony poprzez zbadanie preferencji użytkowników, a następnie wykorzystanie pozyskanych informacji do stworzenia wstępnej wersji trójkątnej sieci automatów paczkowych.

Metodyka: Na potrzeby badań przeprowadzono studia literatury, ankietę, a także analizę statystyczną.

Wyniki: W przypadku Zielonej Góry utworzenie sieci gwarantującej odległość do automatu paczkowego do 300 m zadowalałaby 75% użytkowników i jednocześnie nie wiązałaby się z nadmiernymi kosztami praktycznej realizacji. Trójkątna sieć automatów paczkowych stworzona na podstawie tego parametru miałaby o 45,79% większy zasięg od funkcjonującej obecnie.

Implikacje i rekomendacje: Podczas projektowania sieci automatów paczkowych należy przede wszystkim rozpoznać preferencje użytkowników w zakresie możliwości regularnego pokonywania dystansu pieszo lub rowerem. Ponadto, oprócz zaawansowanych metod optymalizacyjnych, warto korzystać również z prostych metod geometrycznych, zwłaszcza w początkowej fazie tworzenia projektu.

Oryginalność/wartość: Przeprowadzone badania przedstawiają, w jaki sposób należy badać i uwzględniać preferencje użytkowników w projektowaniu sieci automatów paczkowych o optymalnej gęstości.

Bibliografia

Cieśla, M. (2023). Perceived Importance and Quality Attributes of Automated Parcel Locker Services in Urban Areas. Smart Cities, 6(5), 2661-2679. https://doi.org/10.3390/smartcities6050120

Colliers. (2024). Automaty paczkowe. Rozwój, innowacje, przyszłość. Colliers Poland sp. z o.o.

Giuffrida, M., Mangiaracina, R., Perego, A. i Tumino A. (2016). Home Delivery vs. Parcel Lockers: An Economic and Environmental Assessment. (Proceedings of the 21th Summer School Francesco Turco, Neapol, 13-15 września 2016).

Inpost. (2023). Znajdź paczkomat lub paczkopunkt. https://inpost.pl/znajdz-paczkomat

Iwan, S., Kijewska, K. i Lemke, J. (2016). Analysis of Parcel Lockers’ Efficiency as the Last Mile Delivery Solution – the Results of the Research in Poland. Transportation Research Procedia, 12, 644-655. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.02.018

Lagorio, A. i Pinto, R. (2020). The Parcel Locker Location Issues: An Overview of Factors Affecting Their Location. (International Conference on Information Systems, Logistics and Supply, Austin, 22-24 April 2020, 1-8).

Lemke, J., Iwan, S. i Korczak, J. (2016). Usability of the Parcel Lockers from the Customer Perspective – The Research in Polish Cities. Transportation Research Procedia, 16, 272-287. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.11.027

Lin, Y. H., Wang, Y., Lee, L. H. i Chew, E. P. (2021). Profit-Maximizing Parcel Locker Location Problem under Threshold Luce Model. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 157(102541), 1-24.

Lyu, G. i Teo, C.-P. (2021). Last Mile Innovation: The Case of the Locker Alliance Network. Manufacturing & Service Operations

Management, 24, 2425-2443. https://doi.org/10.1287/msom.2021.1000

Molin, E., Kosicki, M. i van Duin, J. H. R. (2022). Consumer Preferences for Parcel Delivery Methods: The Potential of Parcel Locker Use in the Netherlands. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 22(2), 183-200. https://doi.org/10.18757/ejtir.2022.22.2.6427

Kahr, M. (2022). Determining Locations and Layouts for Parcel Lockers to Support Supply Chain Viability at the Last Mile. Omega, 113, 1-20.

Kurowski, M., Sobolewski, M. i Koszorek, M. (2023). Geometrical Parcel Locker Network Design with Consideration of Users’ Preferences as a Solution for Sustainable Last Mile Delivery. Sustainability, 15(20), 1-17. https://doi.org/10.3390/su152015114

Majchrzak-Lepczyk, J. (2022). Rozwój rynku e-commerce w Polsce – wybrane zagadnienia. W: S. Konecka i A. Łupicka (red.). Logistykacja gospodarki światowej (s. 71-81). Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Niederprüm, A. i van Lienden, W. (2021). Parcel Locker Stations: A Solution for the Last Mile? (WIK Working Paper no. 2). WIK Wissenschaftliches Institut für Infrastruktur und Kommunikationsdienste.

Niedzielski, P. i Rychlik, K. (2006). Innowacje i kreatywność. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Po-Lin, L., Hyunmi, J., Mingje, F. i Ke, P. (2021). Determinants of Customer Satisfaction with Parcel Locker Services in Last-mile Logistics. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 38(2021), 25-30.

Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.

Schneider, M., Hinde C. i West, A. (2021). Sensitivity Analysis of Emission Models of Parcel Lockers vs. Home Delivery Based on HBEFA. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6325), 1-21. https://doi.org/10.3390/ijerph18126325

Sobolewski, M. (2023). Problem pełnych paczkomatów w kontekście zachowań użytkowników. W: K. Huk, M. Kurowski, K. Witkowski (red.). Współczesne trendy w logistyce. Logistyka w turbulentnym otoczeniu. Uniwersytet Zielonogórski.

Sorooshian, S., Khademi Sharifabad, S., Parsaee, M. i Afshari, A. R. (2022). Toward a Modern Last-Mile Delivery: Consequences and Obstacles of Intelligent Technology. Applied System Innovation, 5(82), 1-16.

Szeląg, K. (2016). Paczkomaty elementem infrastruktury zwiększającym bezpieczeństwo procesów logistycznych. Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Sztuki Wojennej, 4(20), 312-338.

Trzęsiok, M. (2014). Wybrane metody identyfikacji obserwacji oddalonych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (327), 157-166.

van Duin, J. H. R., Wiegmans, B. W., van Arem, B. i van Amstel, Y. (2020) From Home Delivery to Parcel Lockers: A Case Study in Amsterdam. Transportation Research Procedia, 46, 37-44. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.03.161

Wang, Y., Zhang, Y., Bi, M., Lai, J. i Chen, Y. (2022). A Robust Optimization Method for Location Selection of Parcel Lockers Under Certain Demand. Mathematics, 10(4289), 1-15.

Yusuf, N. i Farhan Vilardi, A. (2019). Consumer’s Point of View on Parcel Lockers in DKI Jakarta. MATEC Web of Conferences, 270(03003), 1-6.

Zurel, Ö., Van Hoyweghen, L., Braes, S. i Seghers, A. (2018). Parcel Lockers, an Answer to the Pressure on the Last Mile Delivery? W: P.L. Parcu, T.J. Brennan i V. Glass (red.), New Business and Regulatory Strategies in the Postal Sector. Springer Cham.

Pobrania

Opublikowane

2025-03-18
Received 2023-12-01
Accepted 2024-04-05
Published 2025-03-18