Praktyczne podejście do geometrycznego projektowania sieci automatów paczkowych z uwzględnieniem preferencji użytkowników na przykładzie Zielonej Góry
DOI:
https://doi.org/10.15611/pn.2024.5.07Słowa kluczowe:
logistyka ostatniej mili, optymalizacja sieci, automaty paczkoweAbstrakt
Cel: Celem artykułu jest przedstawienie projektu sieci automatów paczkowych zwiększającego ich dotychczasowy zasięg w wybranej części miasta Zielona Góra, który ma być stworzony poprzez zbadanie preferencji użytkowników, a następnie wykorzystanie pozyskanych informacji do stworzenia wstępnej wersji trójkątnej sieci automatów paczkowych.
Metodyka: Na potrzeby badań przeprowadzono studia literatury, ankietę, a także analizę statystyczną.
Wyniki: W przypadku Zielonej Góry utworzenie sieci gwarantującej odległość do automatu paczkowego do 300 m zadowalałaby 75% użytkowników i jednocześnie nie wiązałaby się z nadmiernymi kosztami praktycznej realizacji. Trójkątna sieć automatów paczkowych stworzona na podstawie tego parametru miałaby o 45,79% większy zasięg od funkcjonującej obecnie.
Implikacje i rekomendacje: Podczas projektowania sieci automatów paczkowych należy przede wszystkim rozpoznać preferencje użytkowników w zakresie możliwości regularnego pokonywania dystansu pieszo lub rowerem. Ponadto, oprócz zaawansowanych metod optymalizacyjnych, warto korzystać również z prostych metod geometrycznych, zwłaszcza w początkowej fazie tworzenia projektu.
Oryginalność/wartość: Przeprowadzone badania przedstawiają, w jaki sposób należy badać i uwzględniać preferencje użytkowników w projektowaniu sieci automatów paczkowych o optymalnej gęstości.
Bibliografia
Cieśla, M. (2023). Perceived Importance and Quality Attributes of Automated Parcel Locker Services in Urban Areas. Smart Cities, 6(5), 2661-2679. https://doi.org/10.3390/smartcities6050120
Colliers. (2024). Automaty paczkowe. Rozwój, innowacje, przyszłość. Colliers Poland sp. z o.o.
Giuffrida, M., Mangiaracina, R., Perego, A. i Tumino A. (2016). Home Delivery vs. Parcel Lockers: An Economic and Environmental Assessment. (Proceedings of the 21th Summer School Francesco Turco, Neapol, 13-15 września 2016).
Inpost. (2023). Znajdź paczkomat lub paczkopunkt. https://inpost.pl/znajdz-paczkomat
Iwan, S., Kijewska, K. i Lemke, J. (2016). Analysis of Parcel Lockers’ Efficiency as the Last Mile Delivery Solution – the Results of the Research in Poland. Transportation Research Procedia, 12, 644-655. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.02.018
Lagorio, A. i Pinto, R. (2020). The Parcel Locker Location Issues: An Overview of Factors Affecting Their Location. (International Conference on Information Systems, Logistics and Supply, Austin, 22-24 April 2020, 1-8).
Lemke, J., Iwan, S. i Korczak, J. (2016). Usability of the Parcel Lockers from the Customer Perspective – The Research in Polish Cities. Transportation Research Procedia, 16, 272-287. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.11.027
Lin, Y. H., Wang, Y., Lee, L. H. i Chew, E. P. (2021). Profit-Maximizing Parcel Locker Location Problem under Threshold Luce Model. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 157(102541), 1-24.
Lyu, G. i Teo, C.-P. (2021). Last Mile Innovation: The Case of the Locker Alliance Network. Manufacturing & Service Operations
Management, 24, 2425-2443. https://doi.org/10.1287/msom.2021.1000
Molin, E., Kosicki, M. i van Duin, J. H. R. (2022). Consumer Preferences for Parcel Delivery Methods: The Potential of Parcel Locker Use in the Netherlands. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 22(2), 183-200. https://doi.org/10.18757/ejtir.2022.22.2.6427
Kahr, M. (2022). Determining Locations and Layouts for Parcel Lockers to Support Supply Chain Viability at the Last Mile. Omega, 113, 1-20.
Kurowski, M., Sobolewski, M. i Koszorek, M. (2023). Geometrical Parcel Locker Network Design with Consideration of Users’ Preferences as a Solution for Sustainable Last Mile Delivery. Sustainability, 15(20), 1-17. https://doi.org/10.3390/su152015114
Majchrzak-Lepczyk, J. (2022). Rozwój rynku e-commerce w Polsce – wybrane zagadnienia. W: S. Konecka i A. Łupicka (red.). Logistykacja gospodarki światowej (s. 71-81). Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Niederprüm, A. i van Lienden, W. (2021). Parcel Locker Stations: A Solution for the Last Mile? (WIK Working Paper no. 2). WIK Wissenschaftliches Institut für Infrastruktur und Kommunikationsdienste.
Niedzielski, P. i Rychlik, K. (2006). Innowacje i kreatywność. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Po-Lin, L., Hyunmi, J., Mingje, F. i Ke, P. (2021). Determinants of Customer Satisfaction with Parcel Locker Services in Last-mile Logistics. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 38(2021), 25-30.
Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Schneider, M., Hinde C. i West, A. (2021). Sensitivity Analysis of Emission Models of Parcel Lockers vs. Home Delivery Based on HBEFA. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6325), 1-21. https://doi.org/10.3390/ijerph18126325
Sobolewski, M. (2023). Problem pełnych paczkomatów w kontekście zachowań użytkowników. W: K. Huk, M. Kurowski, K. Witkowski (red.). Współczesne trendy w logistyce. Logistyka w turbulentnym otoczeniu. Uniwersytet Zielonogórski.
Sorooshian, S., Khademi Sharifabad, S., Parsaee, M. i Afshari, A. R. (2022). Toward a Modern Last-Mile Delivery: Consequences and Obstacles of Intelligent Technology. Applied System Innovation, 5(82), 1-16.
Szeląg, K. (2016). Paczkomaty elementem infrastruktury zwiększającym bezpieczeństwo procesów logistycznych. Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Sztuki Wojennej, 4(20), 312-338.
Trzęsiok, M. (2014). Wybrane metody identyfikacji obserwacji oddalonych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (327), 157-166.
van Duin, J. H. R., Wiegmans, B. W., van Arem, B. i van Amstel, Y. (2020) From Home Delivery to Parcel Lockers: A Case Study in Amsterdam. Transportation Research Procedia, 46, 37-44. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2020.03.161
Wang, Y., Zhang, Y., Bi, M., Lai, J. i Chen, Y. (2022). A Robust Optimization Method for Location Selection of Parcel Lockers Under Certain Demand. Mathematics, 10(4289), 1-15.
Yusuf, N. i Farhan Vilardi, A. (2019). Consumer’s Point of View on Parcel Lockers in DKI Jakarta. MATEC Web of Conferences, 270(03003), 1-6.
Zurel, Ö., Van Hoyweghen, L., Braes, S. i Seghers, A. (2018). Parcel Lockers, an Answer to the Pressure on the Last Mile Delivery? W: P.L. Parcu, T.J. Brennan i V. Glass (red.), New Business and Regulatory Strategies in the Postal Sector. Springer Cham.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Kategorie
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Mateusz Kurowski, Wiesław Wasilewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Accepted 2024-04-05
Published 2025-03-18