Electromobility in Poland Against the European Union – Results of Preliminary Analysis

Autor

  • dr inż. Paulina Bełch ✉️ Politechnika Rzeszowska
    pbelch@prz.edu.pl
  • dr Elżbieta Sczygieł Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
  • dr Marzena Hajduk-Stelmachowicz Politechnika Rzeszowska

Słowa kluczowe:

elektromobilność, Polska, Unia Europejska, transport, zarządzanie zrównoważonym transportem

Abstrakt

Artykuł ma na celu analizę trendów w rozwoju pojazdów elektrycznych (EV) w Polsce na tle Europy. Weryfikacja założonego celu wymagała zastosowania metod badawczych, tj. analizy literatury krajowej i zagranicznej, analizy danych statystycznych oraz wnioskowania statystycznego. Niniejszy artykuł rozpoczyna cykl publikacji poświęconych zrównoważonemu zarządzaniu transportem i elektromobilności w Polsce i wybranych krajach Europy. Liczba pojazdów elektrycznych (BEV i PHEV) wciąż rośnie w Europie, w tym w Polsce. W 2010 roku zarejestrowano tylko 591 pojazdów elektrycznych, co stanowiło zaledwie 0,005% ogólnej liczby samochodów zarejestrowanych w Europie. Po raz pierwszy udział EV przekroczył 1% w 2015 roku (130,9 tys. pojazdów elektrycznych), a w 2020 roku w Europie było już ponad 10% EV (w 2021 roku było to 17,8%). Największy udział EV w ogólnej liczbie samochodów odnotowano w 2021 roku w Norwegii (86%), na Islandii (64%) oraz w Szwecji (46%). Jednocześnie wśród krajów o największej liczbie EV są Niemcy (ponad 2,5 mln), Francja (1,7 mln) i Włochy (1,4 mln).

Opublikowane

2024-03-26
Received 2023-04-26
Accepted 2023-11-14
Published 2024-03-26