The Mediating Role of Diversification in the Relationship between Entrepreneurial Orientation and Enterprise Growth

Authors

Keywords:

diversification, enterprise growth, strategies, SME, entrepreneurial orientation

Abstract

Badaną przez autorkę populację stanowiło 150 małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność w branży produkcji mebli w Polsce. Dane do badania zbierano od sierpnia do października 2022 roku przy użyciu kwestionariusza ankiety (PAPI). Respondentami byli właściciele lub osoby zatrudnione na najwyższych stanowiskach kierowniczych. Ze względu na eksploracyjny charakter badania i brak spełnienia założenia o normalności analizowanych zmiennych do analizy wykorzystano metodę PLS-SEM (Partial Least Squares – Structural Equation Modeling). Metoda ta daje możliwość weryfikacji modeli, w których występują efekty mediacyjne, a zmienne w modelach traktowane są jako konstrukty latentne (utajone). W badaniach wykorzystano oprogramowanie SmartPLS (V.4.0.8). W pracy postawiono cztery hipotezy: H1: Orientacja przedsiębiorcza (OP) wpływa na wzrost przedsiębiorstwa (WP); H2: Orientacja przedsiębiorcza wpływa na dywersyfikację; H3: Dywersyfikacja ma pozytywny wpływ na wzrost przedsiębiorstwa; H4: Dywersyfikacja pełni funkcję mediatora w relacji pomiędzy OP a WP. W wyniku przeprowadzonych analiz statystycznych uzyskano istotne pozytywne wpływy zmiennych niezależnych na zmienne zależne, co oznacza, że wszystkie hipotezy zostały potwierdzone.

Downloads

Published

2023-12-19
Received 2023-04-19
Accepted 2023-10-04
Published 2023-12-19